- Lærerplan for Talentutviklingsprogrammet (TUP) ved Norges musikkhøgskole
Innledning
Talentutviklingsprogrammet ved NMH (TUP) er en del av det nasjonale talentutviklingsprogrammet. Programmet er utviklet i samarbeid mellom de statlige institusjonene som gir høyere utøvende musikkutdanning i Norge og koordineres av Norges musikkhøgskole. Denne læreplanen gjelder elever tatt opp på Norges musikkhøgskoles talentutviklingsprogram.
TUP er et tilbud til talentfulle ungdommer mellom 13 og 19 år som holder et høyt nivå på sitt hovedinstrument. Programmet skal gi elevene ekstra utfordringer og muligheter utover det den lokale musikkundervisningen kan tilby. Programmet skal drives i tett samarbeid med de aktørene som gir elevene musikkundervisning lokalt, det være seg kulturskole, videregående skole eller privat opplæring. Det skal legges til rette for tett dialog og godt samarbeid mellom lærerne på de lokale institusjonene og Norges musikkhøgskole.
Opptakskrav
Programmet retter seg mot unge musikktalenter i aldersgruppen 13 – 19 år, men kan også søkes av yngre og eldre elever. Elever under 13 år må ha følge av foresatte på all aktivitet i regi av TUP.
Programmet omfatter tre ulike tilbud: TUP-ensemble, TUP-standard og TUP-dobbel. Søkere må holde et viderekomment nivå på sitt hovedinstrument, være motivert for videre utvikling, ha tid til å delta på TUPs aktiviteter gjennom året, samt vise potensiale til å kunne kvalifisere seg for opptak til høyere musikkutdanning.
Les mer om søknad og opptaksprøver (lenke til nmh.no).
Kriterier for opptak
- Elevens kunstneriske potensial, nivå, motivasjon og arbeidsevne.
- TUPs behov for balansert opptak med henhold til sammensetninger av grupper og ensembler, mangfold samt tilgjengelige lærerressurser.
- NMHs rekrutteringsbehov.
Kort beskrivelse av programmet
Norges musikkhøgskoles talentutviklingsprogram tilbyr musikkopplæring til elever som har særlige forutsetninger og motivasjon for å arbeide med musikk. Det tilbys opplæring for utøvere innenfor klassisk musikk, folkemusikk og improvisert musikk/jazz. I tillegg gir TUP et tilbud innenfor dirigering og komponering. Det kan søkes om å kombinere fagområder.
Talentutviklingsprogrammet legger vekt på utvikling av kunstnerisk og håndverksmessig kompetanse, skapende evner, selvstendighet og samarbeidsevne. Det stilles krav til aktiv deltakelse i undervisningen og målrettet egeninnsats. I programmet får elevene mulighet til å spille sammen med andre elever på samme nivå. I noen grad vil det også bli anledning til og til å ta del i læringsmiljøet sammen med musikkhøgskolens ordinære studenter.
Undervisningen er gratis.
Mål for studiet
Det forventes at elever på programmet ved 18- til 19-årsalder
- har nådd et håndverksmessig og musikalsk nivå som gir godt grunnlag for opptak til høyere utøvende og skapende musikkutdanning
- kan virkeliggjøre og formidle sine musikalske intensjoner, alene og som deltaker i en gruppe
- kan reflektere over egen utøving og justere denne under veiledning
- behersker et variert musikalsk repertoar
- har grunnleggende kunnskap i gehør og musikkteori
- kan arbeide målrettet over tid, og anvende kunnskap om prestasjonsforberedelse og øving
Organisering
Talentutviklingsprogrammet omfatter fire ulike tilbud innen fem fagområder, og det arrangeres 12 TUP-samlinger, samt to større prosjektsamlingshelger med orkesterprosjekt (et klassisk og et rytmisk) i løpet av et skoleår.
Undervisningstilbudet er et supplement til den lokale musikkundervisningen som eleven mottar ved henholdsvis kulturskole, videregående skole (MDD) eller privat.
TUP-fagområder
- TUP-klassisk
- TUP-jazz
- TUP-folkemusikk
- TUP-komposisjon
- TUP-dirigering
Tilbud
TUP-ensemble: Eleven deltar på orkester/ensembleundervisningen på TUP, men får ingen hovedinstrumentundervisning.
TUP-standard: Eleven får 12 x 45 minutter instrumentalundervisning per år, samt deltar på ensembler og klassetimer. I tillegg får elevene 3 x 60 minutter til øving med akkompagnatør.
TUP-dobbel: Eleven får 24 x 45 minutter instrumentalundervisning per år, samt deltar på ensembler og klassetimer. I tillegg får elevene 6 x 60 minutter til øving med akkompagnatør.
TUP-dirigering og TUP-komposisjon/låtskriving: Elever på TUP- dirigering og TUP komposisjon/låtskriving får tilbud om 3,5 timer klasseundervisning per samling. Eleven får også noe individuell veiledning. De får framført egen musikk og får prøve seg som dirigenter med skolens repetitører og øvingsensembler eller som komponister for ensembler fra TUP eller NMH.
TUP-samlinger og innhold
På samlingene deltar eleven på kammerorkester, ensemble og/eller kammergrupper, klassetimer, instrumentalundervisning og øving med akkompagnatør (ikke for TUP-ensemble elever), undervisning undervisning innen teori- og gehør, verksteder med relevant tematikk (for eksempel improvisasjon, øving med mer), konserter og felleslunsj.
Det organiseres to større orkesterprosjekt per år (et klassisk og et rytmisk), samt andre både interne og eksterne prosjekter og konserter.
Det legges opp til samarbeid, både på tvers av fagområdene på TUP, samt opp mot Bachelorprogrammene på NMH.
Oppsummert
- Hovedinstrumentundervisning
- Akkompagnement
- Klassetimer
- Samspill, kammermusikk og ensemblespill
- Symfoniorkesterprosjekter for elever med orkesterinstrumenter
- Gehør og musikkteori
- Deltagelse på talentprogrammets konserter på Norges musikkhøgskole og andre konsertscener i og utenfor Oslo
- Mulighet til å følge øvrig undervisning ved NMH (mesterklasser, prosjekter med mer)
- Gratis adgang til NMHs konserter og seminar
- Tilgang til NMHs musikkbibliotek (lenke til bibliotekets sider)
I tillegg til TUP-samlingene avholdes normalt to til fire prosjekter/konserter i løpet av et studieår, for eksempel orkesterprosjekter, plateinnspillingsprosjekt eller konserter.
Det gjøres individuelle tilpasninger for hver enkelt elev i samråd med den lokale musikklæreren og hjemmeinstitusjonen. Innholdet i programmet vil bestå av lærerledet undervisning og av selvstendige arbeid i tilknytning til undervisningen.
TUP-samlingene er obligatorisk for alle elever. Fravær utover tre samlingsdager per år kan medføre at eleven mister plassen i programmet.
Vurdering
Hovedinstrumentlærer gjennomfører utviklingssamtaler med eleven. For elever under 18 år kan foreldre/foresatte inviteres.
Lærer vurderer årlig elevens videre deltagelse i programmet. Vanligvis fortsetter eleven automatisk påfølgende undervisningsår.
Ved manglende oppmøte, interesse eller progresjon, vil eleven kunne miste plassen. Lærer avgjør i samråd med TUP-administrasjonen om eleven fortsetter videre påfølgende år (til neste vurdering) eller om eleven må søke programmet på nytt.
Dersom eleven ønsker endre fagområde/tilbud, må det søkes på nytt (for eksempel fra TUP-ensemble til TUP-standard).
Det blir utstedt en attest når eleven går ut av programmet.
Kvalitet i utdanningen
NMH har systemer for å sikre og videreutvikle kvaliteten på alle deler av utdanningsvirksomheten. Også talentutviklingsprogrammet inngår i dette systemet, og har i tillegg sitt eget utvalg, TUP-tenketank, som er et eget kvalitetssikringsorgan for talentarbeidet ved NMH.