Snart tar Kaurin en pause fra livet i den franske hovedstaden og reiser på noen dagers tur til Oslo i anledning Ensemble LIMEs debutkonsert.
– Når babyen min skal ut i verden, må jeg være der, sier hun.
Hun håper at konserten tiltrekker seg et nysgjerrig publikum som lurer på hva mikrotoner egentlig er. Blant annet nevner hun at studenter fra jazz og det frie kandidatstudiet har vist interesse for å skrive for ensemblet til våren.
Det er kanskje noe det komponisten gleder seg mest til – å oppleve de ulike tolkningene av oppgaven. Hun nevner også stykket til komponist og professor Eivind Buene, som får førpremiere på konserten. Verket er egentlig skrevet på bestilling fra Klangforum Wien, et av de aller mest etablerte samtidsmusikkensemblene.
Hva er din mikrotonale anbefaling til nybegynnere?
– Jeg har en YouTube-liste som jeg driver og sender ut til folk som spør.
Kaurin ler og ramser opp en rekke navn, blant annet spektralkomponist og samtidsmusikkpioner Gérard Grisey, og Harry Partch, som lagde sine egne mikrotonale instrumenter. Musikeren Sevish lager mikrotonal pop, og ikke minst: tutorials for dem som virkelig vil forstå hvordan mikrotonalitet fungerer.
– Vi syntes også at det er veldig morsomt at Trondheim Sinfonietta har byttet navn til SiTron, og merker oss at sitrusfrukten nå er godt representert i samtidsmusikken, smiler Kaurin lurt.