Ett av flere temaområder som CEMPE har jobbet med er relasjonen mellom musikkstudentene og det arbeidsmarkedet de skal ut i. Blant prosjektene senteret har vært involvert i er podkasten Konservatoriumspodden, jobbskyggingsprosjektet, og den studentdrevne Musikkstudentkonferansen.
– Vi skal ikke bare gjøre oss relevante for arbeidsmarkedet, men også være med på å prege og endre arbeidsmarkedet og samfunnet, sier Stabell.
Også på CC&C-konferansen blir det mye fokus på dette temaet, blant annet med de to hovedtalerne Andreas Vierziger og Helena Gaunt.
– Vierziger holder en keynote som handler om å forberede musikkstudenter på en skiftende virkelighet, der det kreves mer av dem som prosjektmakere og skapere av egen arbeidsplass. Og på ettermiddagen holder han en workshop for studentene.
– Gaunt skal snakke om det som kanskje er mest presserende for høyere musikkutdanning akkurat nå; å skape en legitimitet i samfunnet for musikkens verdi og betydning. Etterpå blir det panelsamtale, sier Stabell.
I tillegg skal Jon Helge Sætre og kolleger fra Royal Northern College of Music i Manchester presentere et stort prosjekt om praksisarenaer for utøverstudenter i høyere europeisk musikkutdanning.
Malene Bichel og Kim Boeskovs presentasjon Learning to co-create handler om et prosjekt ved Rytmisk Musikkonservatorium i København, der undervisningen for bachelorstudenter brytes opp i nest siste semester for at de skal gjøre et eksternt, kollaborativt, integrert prosjekt (EKIP).
– På den måten ønsker de å styrke studentenes utvikling av kunstnerisk medborgerskap. De skal se et behov i samfunnet og bidra til å løse det gjennom kunsten sin, forklarer Stabell.