– Jeg har aldri likt å adlyde autoriteter, og jeg har sterke meninger om mye. Jeg har alltid gått min egen vei.
Hvordan blir det da å gå inn i en rolle hvor du selv skal utøve autoritet?
– Ja, det har jeg tenkt mye på, for jeg har vært en utrolig kresen orkestermusiker. Men nå tror jeg faktisk det kan være en fordel, for jeg vet hva jeg selv liker og ikke liker, både som musiker og som menneske. Mitt største mål er å bli en dirigent som jeg selv hadde likt å spille med. Det håper jeg jeg får til.
Hvordan er den dirigenten?
– Hun er inspirerende, først og fremst, og hun stoler på musikerne sine. Hun får dem til å spille på sitt beste. For meg er det en dirigents viktigste jobb. Jeg er så lei av sånne dirigenter som står der og er fulle av seg selv og tror de eier verden. For meg er ikke det jobben til en dirigent.
Gjennom Opptakt-programmet vil Tabita Berglund få arbeide med alle de norske symfoniorkestrene, unntatt Bergen Filharmoniske Orkester, som har sin egen dirigentassistent-ordning. I tillegg er Göteborgs Symfoniker kommet med i programmet. Hun vil få veiledning av forskjellige dirigenter underveis, og hun vil dirigere konserter. Hvis hun lykkes, vil hun komme langt i å etablere seg som orkesterdirigent på de rundt to årene hun er inne i programmet. Hun har allerede et vidt perspektiv på oppgaven.
Musikalsk budskap
– Det er viktig at man har noe å si med det man presenterer, for er det noe som skiller den klassiske musikken fra veldig mye annen musikk, så er det at mye av den har et budskap. Det er komponister som har tenkt og følt dypt, og som vil si noe, og det er vår oppgave å formidle det budskapet til vår tid. Der opplever jeg at mange slurver. Man tar ikke musikken tilstrekkelig på alvor.
– Jeg tror kanskje dét er litt av fellen den klassiske musikken har gått i, at det bare blir fin musikk, liksom. Men det er ikke det. Det er dypt alvorlig det vi holder på med. Og jeg tror folk trenger å høre det denne musikken har å si. Det er veldig få mennesker som bare leser tegneserier, men det er ganske mange som bare hører på popmusikk. Men folk leser jo romaner. Store romaner. De spiser dem. Men å sitte og høre på en symfoni som varer én time, det har en høyere terskel for mange. Da er det vår oppgave å gjøre noe med det, slik at den timen blir meningsfull, kanskje livsendrende. Det er mye musikk som har denne kraften, men jeg synes veldig mange skusler den bort. Jeg tror det er en av våre store oppgaver fremover, at vi ikke bare spiller musikken fordi folk vil høre den, men fordi vi mener noe med den. Det er kanskje det som er det viktigste for meg som dirigent, at du står der og har noe å si.