– NMH har søkere fra hele verden til dette masterstudiet med praksisplass enten i Filharmonien eller Kammerorkesteret. For oss er det en viktig rekrutteringsplattform, mange av musikerne våre har tidligere hatt praksisplass, sier Kise Larsen.
På NMH er det professor i kammermusikk, Are Sandbakken, som holder grepet om orkesterpraksisordningen. Plong treffer ham i det han kaller «kammermusikkens hule», et romslig kontor på NMH hvor han er omgitt av flygel og strengeinstrumenter.
Det Norske Kammerorkester har tilbudt praksisplasser siden 1993, og Oslo-Filharmonien siden 1998. I år er 20 studenter fra NMH med på ordningen, de fleste hos Oslo-Filharmonien. Studenter som ønsker orkesterpraksis, må søke om dette i forbindelse med søknad til masterprogrammet.
– Hadde jeg vært student hadde jeg garantert søkt. Økonomi er ikke mitt felt, men det at den er betalt gjør den ekstra lukrativ, sier Sandbakken. Han veiver elegant med armene mens han snakker, som om han holder i bratsjbuen. Selv har han spilt flere år i begge orkestrene som han nå er med å tilrettelegge praksisordningen for.
Forbereder pedagogisk oppfølging
Hver student får tildelt en mentor som skal følge dem gjennom praksisperioden, og NMH startet nylig et veilederkurs.
– Det er så mye kunnskap i orkestrene. Men i noen tilfeller er denne kunnskapen taus. Nå jobber vi med å bevisstgjøre de som skal være veiledere slik at de blir gode til å formidle det de kan. Vi har forsømt oss litt når det gjelder behovet for pedagogisk oppfølging, sier Sandbakken.
Hva synes studentene om måten musikerne tar imot dem på?
– Vi får bare positive tilbakemeldinger på det, de føler seg som en del av orkesteret. De eldre kollegaene synes også det er inspirerende å få spille sammen med studentene.
Det har vært diskutert om orkesterpraksisen skulle vært kortere slik at flere studenter kunne fått erfaringen. Men orkestrene mener det vil bli for mye gjennomtrekk, og studentene trenger dessuten to år på å få mest mulig ut av det.
Sandbakken smykker praten om orkesterpraksis med spredte kjærlighetserklæringer til kammermusikken.
– Jeg må få sitere Goethe som har sagt at strykekvartetten er virkeliggjøringen av den demokratiske ide.