Koka Nikoladze er komponist, instrumentoppfinner, utøvende musiker, programmerer og musikkforsker. Han er født i 1989, studerte fiolin i hjembyen Tbilisi, komposisjon i Stuttgart og musikkteknologi ved Norges musikkhøgskole. Her arbeider han nå som ph.d.-stipendiat, med forskning på hvordan datateknologi kan bidra til å flytte grensen for hva som er mulig for en utøver å fremføre, og også hvordan komponister kan kommunisere med utøvere når musikken skapes der og da. Spørsmål i randsonen av hva som er mulig å forestille seg. Her trives Koka. Han er nærmest besatt av idéer, forteller han. Det gjelder bare å holde tritt med dem, få dem realisert så fort som mulig. Leveregelen er å arbeide 24/7.
Instrumentet er komposisjonen
Rariteter av noen byggverk står utstilt i stuen, gjenstander man umiddelbart bøyer seg ned for å granske nærmere. Finer, metalltråder, en halvfylt pepsiflaske, en nøkkelring, en gaffel, springfjærer, en avbrukket plastlinjal, en brødfjøl, fyrstikkesker. Når de forskjellige delene settes i bevegelse ved hjelp av en sveiv eller en motor eller datamaskin, lager de lyd. Morsomme lyder som gjentas i knirkende, smellende, gnissende, subbende, skjeve og rare rytmemønstre.
– Jeg startet å lage disse maskinene uten noen forestilling om hva det skulle bli, spontant og tilfeldig, for å roe meg ned i en stresset periode. Men nå som jeg har holdt på med dette en stund, kan jeg se at det som interesserer meg, er å ta forskjellige objekter som ikke er forventet å brukes til musikk, og utnytte dem i en musikalsk sammenheng. Det spiller ikke så stor rolle hvor mye musikk jeg kan lage med hvert instrument. Å komponere et instrument er i seg selv er nok for å tilfredsstille min kunstneriske tørst.
Tingene og idéene
Lydene er han nøye på, fargen og karakteren, og han er stadig på utkikk etter deler som passer til den mekanikken han velger. Da går han til Clas Ohlson.
– Ikke nødvendigvis for å kjøpe noe, men for å få idéer, forestille meg lyden fra forskjellige ting. Jeg har antagelig prøvd alle typer sagblad de har, alle slags fjærer, skruer… Noen ganger har de supernydelige sykkelbjeller. Det kan også være Jernia eller Ikea. Jeg går bare rundt, omgitt av disse tingene, og tenker.
Mangslungen vei
Koka Nikoladze studerte først fiolin, ved konservatoriet i Tbilisi, men underveis i studiet ble han mer og mer opptatt av komposisjon. Han avla likevel sin bacheloreksamen, for øvrig med høyeste karakter, før han reiste til Stuttgart og begynte på komposisjon ved Musikkonservatoriet. Her studerte han med Marco Stroppa, en komponist som er kjent for å kombinere akustiske og elektroniske instrumenter. Etter en bacheloreksamen også her, igjen med høyeste karakter, søkte han seg til Musikkhøgskolen i Oslo.