Gjennom hele karrieren har undervisning stått sentralt i Ree Wekres virke som musiker. Faktisk helt fra hun var 19 år. I orkestre over hele verden sitter det musikere som har tatt timer hos henne.
Hun har jobbet mye i utlandet, men også fått utenlandske studenter til Norge. I begynnelsen fantes det ikke formelle utvekslingsprogrammer slik det gjør i dag, så studentene kom for egen regning.
På den tida var det mulig å være en av studentene uten egentlig å være elev, forklarer Ree Wekre.
– De tok seg et semester eller to fri fra utdanningen sin, og kom til Norge og «hang rundt» i gangene her. De betalte ofte for timene ved å hjelpe meg med annen type arbeid. Én hjalp meg med å gjøre ferdig den første boken min på datamaskin, en annen jobbet i hagen, og noen gjorde husarbeid og lagde mat.
Hun forteller at de fleste av dem kom fra lærere med veldig strenge regimer, hvor den tradisjonelle mester-svenn-metoden sto sterkt. Læreren var høyt hevet over elevene sine, kunne kjefte og stille harde krav, og relasjonen var ofte preget av både respekt og frykt.
Ree Wekre tror det en metode som kan fungere for noen, men ikke for alle. Selv hadde hun en annen innfallsvinkel.
– Studenten og læreren er på fornavn og står på samme side, og jobber sammen. Jeg opplevde at mange, kanskje særlig tyske studenter, kom opp til Norge for å kunne «slappe av» litt hos meg, sier Ree Wekre.