– Man er jo nesten usynlig når man driver med samtidsmusikk. Å få en slik pris gir en anerkjennelse av at det jeg gjør har en viss verdi. Det føles som en stor oppmuntring å få det så tidlig i karrieren, sier 30-åringen.
Skaarud fikk Edvardprisen for «(forthwith a change came over the waters) and the serenity became less brilliant but more profound», en akkordeonkonsert han skrev som del av sitt masterstudie. Prisen er en av veldig få utmerkelser en samtidskomponist kan få i Norge. At muligheten for heder og ære ikke kommer lett, ser imidlertid ikke ut til å sette noen demper på søkermassen til komposisjonsstudiet ved Norges musikkhøgskole. De kan vise til rekordstore kull, sterk søknad og en fantastisk studentevaluering.
– På Musikkhøgskolen får man en sniktitt i alt som finnes av strømninger og tider. Det er lærere der som lytter på hva du har å si, og som hjelper deg på vei. Men på et eller annet punkt må man ta et valg selv. Komposisjonsstudiet krever stor selvstendighet. Det er litt som et åpent rom, som du fyller med det du vil for å finne stemmen din, sier Skaarud.
Skade forandret fremtiden
Han har klassisk musikkbakgrunn og var klar for å bli pianist. En senebetennelse satte en stopper for det, to år før han skulle søke seg til Musikkhøgskolen.
– Da jeg fant ut at jeg aldri kom til å bli frisk av senebetennelsen, bestemte jeg meg for å søke komposisjonsstudiet for moro skyld. Jeg hadde aldri hatt noen komposisjonstimer, men lest mye om teknikker og komponert siden jeg var liten. Det var først på Musikkhøgskolen jeg fant ut at det er dette jeg virkelig brenner for, forteller Skaarud.
Han beskriver musikken sin som stille og skjør, så langt fra bravurmusikk man kan komme. Å strippe ned, å finne en resignasjon eller en slags tilbaketrekning, er temaer han prøver å sette til livs i partituret.
Hva ønsker du å fortelle?
– Musikken er ordløs, det tror jeg noen glemmer noen ganger. Jeg er opptatt av å ta vare på den biten, at musikk har evnen til å abstrahere noe konkret og konseptualisere noe abstrakt. Samtidig må den gjenspeile vår tid, og det håper jeg musikken min gjør. At den kjennes relevant, selv om det ikke sies direkte.