To år gamle Julie dundrer løs på en tromme med høyrehånden, snur seg og gir mamma en klem og et kyss, før hun dundrer løs igjen. Prosessen gjentar seg. Tromme, kyss og klem, tromme, kyss og klem. Før jenta griper en trommestikke også i venstre hånd, og gir seg totalt hen til musikken.
Sånn var det ikke for tjue minutter siden. Da ville ikke Julie se opp, men gjemte seg i hendene sine og lukket øynene. Redd og litt pjusk. Men det er begrenset hvor lenge toåringen kan motstå sangen, spillet og engasjementet som foregår rett foran henne. Der sitter nemlig en svært engasjert og smilende Monika Overå, musikkterapeuten som Julie er blitt godt kjent med på Akershus Universitetssykehus. Hun har med gitar, trommer og en spennende hanske full av små dyr.
– For barna som er her, handler det meste om sykdommen, og de som kommer inn i rommet, behandler sykdommen. Men jeg har et annet fokus som musikkterapeut. Jeg er opptatt av hvilken musikk de liker, hva de kan fra før, og hva de har lyst til å holde på med, sier Overå.
Normaliserer tilværelsen
Julies leukemi ble oppdaget i januar. Nylig var hun hjemme i tre uker, men nå er hun tilbake i sykehusomgivelsene, omgitt av apparater, slanger og folk kledd i sykehusuniformer. Visst er det alle disse nevnte tingene som skal gjøre henne frisk, men det kan være godt å vite at noen på sykehuset kommer i helt vanlige klær – og at de eneste instrumentene de har med, er av den musikalske sorten.
– Det er veldig bra at de får noen normale opplevelser, hyggelige ting som de kan kjenne igjen fra barnehagen, sier Julies mamma, Benedicte Bendiksen.
Viktigheten av det normale poengteres også av musikkterapeuten.
– Når de er så små, er det spesielt viktig at ikke sykdommen blir en for stor del av deres identitet. Jo flere opplevelser de har her som ikke handler om sykdom, desto mindre traumatiserende kan det bli i ettertid, mener Overå, og legger til at musikkterapeutene er flinke til å se hele mennesket.
– Vi anerkjenner at de er mer enn bare syke, at de er hele mennesker som har masse annet ved seg også. Sånn at de kan tenke «jeg var syk, jeg ble frisk», i stedet for at sykdommen blir hengende ved dem hele livet.