Tradisjonelt har folkemusikk oppstått ved at musikken videreføres muntlig fra en musiker til en annen. På samme måte har musikken blitt lært videre fra musiker til musiker, fra generasjon til generasjon. Det som ofte har kjennetegnet denne overføringen av kunnskap er at den skjer gjennom en serie med gester, hint og metaforer som ikke er direkte uttalt. I dette prosjektet vil man gå dypere inn i denne tause kunnskapsoverføringen og forsøke å sette ord på den.
Målet er å finne fram til et begrepsapparat som kan beskrive de håndverksmessige ferdighetene som folkemusikeren har, og hvordan den overføres fra musiker til musiker eller fra musiker til danser og omvendt. Hva kjennetegner musikerens håndverksmessige ferdigheter? Hvilke ord og uttrykk kan brukes på de små gestene og hintene som kommuniseres mellom musikerne? Hvordan kan vi beskrive de «magiske øyeblikkene» som oppstår i spillesituasjonen? Dette er spørsmål som prosjektet ønsker å utforske.
Prosjektet ledes av Kjell Tore Innervik (perkusjon). øvrige deltakere er folkemusikerne Unni Løvlid (sang) og Håkon Høgemo (hardingfele). Gruppen består i tillegg av folkedanseren Silje Onstad Hålien, folkemusiker og tidligmusiker Claire Salaman og designer Maziar Raein. Prosjektet er et samarbeid med KHiO, Royal College of Music og kulturskoler i Sogn og Fjordane fylkeskommune og Lærdal kommune.