Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Eksternt, Kollaborativt, Integrert Prosjekt

– å utvikle tverrfaglige, gruppebaserte og samfunnsrettede lærings- og undervisningstilnærminger

Prosjektet ønsker å gjennomføre kartlegging og kunnskapsformidling av et nytt tverrfaglig semesterprosjekt ved Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) som retter seg mot eksterne partnerskap med utgangspunkt i en tverrfaglig og gruppebasert undervisningstilnærming.

Faget, med forkortelsen EKIP (Eksternt, Kollaborativt, Integrert Prosjekt), inngår som et strategisk ledd i RMCs orientering av utdannelsene mot mer samfunnsrettede perspektiver for kunstnerisk praksis og lanseres for første gang i studieåret 2022-2023 på de skapende og utøvende bachelorutdannelsene.

I semesteret slås utdannelsenes forskjellige fagområder sammen i ett fullt 30-ECTS semesterprosjekt, som åpner for mer flytende grenser mellom de skapende, utøvende, pedagogiske og entreprenørielle fagaspektene. Denne helhetsorienterte tilnærmingen har som overordnet formål å integrere kompetansene tilegnet i utdannelsen i utviklingen av en bredere og mer dynamisk forståelse av hvordan man kan skape et bæredyktig kunstnerisk og kunstpedagogisk virke.

EKIP-modulets sentrale læremål er å utvikle studentenes kompetanse når det gjelder aktivt kunne ramme inn, italesette og iverksette kunstneriske og/eller kunstpedagogiske handlinger og samarbeider. Dette gjennom prosjekter innenfor og på tvers av samfunnsmessige sektorer og faglige disipliner som reiser spørsmål, skaper verdi, forløser potensialer og bidrar med nye perspektiver og løsninger.

Publisert: 8. jun. 2022 — Oppdatert: 15. nov. 2023