Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

En a/r/tografisk og tverrfaglig tilnærming til kunstfagdidaktikk

kvinne på knærne i et klasserom
Elisabeth Røvær

Gjennom dette prosjektet ønsker vi å strekke og bøye rammene og innholdet i emnet kunstfagdidaktikk ved årstudiet Praktisk Pedagogisk Utdanning i utøvende og skapende kunstfag ved Fakultet for utøvende kunstfag, Universitetet i Stavanger. Vi vil her utvikle et praksisledet prosjekt med fokus på utøvende og skapende prosesser i musikk, dans og teater i en samfunnskontekst. Med dette ønsker vi å argumentere for, samt praktisere en kunstpedagogisk utdanning som drives av et performativt (von Hantelmann, 2014) syn på læring og undervisning hvor både vi som veiledere og de som er studenter engasjeres gjennom en skapende tilnærming til den kunstpedagogiske praksisen.

For å gi retning til prosjektet støtter vi oss på a/r/tografi (Le Blanc & Irwin, 2019) som metode. Prosjektet skapes og gjennomføres som et tverrfaglig community outreach-prosjekt i vår region.

Prosjektet er initiert av musikkpedagog, musiker og universitetslektor i pedagogikk og musikkdidaktikk Sanna Törmälä-Tranberg og dansekunstner, dansepedagog og ph.d.-stipendiat Mari Flønes.

Publisert: 30. mai 2022 — Oppdatert: 21. feb. 2023