Mæland definerer flyt-obstruert frasering som en måte å frasere på som gir komponisten og/eller utøveren en fysisk opplevelse av å tilføre pusten og kroppen motstand, og han benytter dette i sine verker hovedsakelig for å skape en forsterket opplevelse av tilstedeværelse.
I de siste årene har Mæland i flere av sine verker søkt etter en ny type musisering med en form for intensitet som selv i lavmælte uttrykk oppstår med presise skarpe "kanter" i akustisk musikk.
Mens flyt forutsetter et jevnt kontinuum, er obstruksjonen en hindring, enten den er dramatisk eller subtil. Frasering forbindes med pust, og flyt-obstruert frasering oppstår idet pusten/kroppen møter på hindre i form av filtre/friksjon, visse typer irregularitet, brudd, o.l. Dette kan innebære hvordan en klang/etterklang på ulike måter dempes/stoppes (fra klang til stillhet), og hvordan man på ett instrument eller med én stemme må arbeide for effektivt å bevege seg fra én klang til en helt annen - i samme pust (legato), og gjerne på samme tonehøyde. Det kan også inkludere fraser med brå skift i dynamikk/spatialisering (bruk av rom).