I prosjektet «Kjernemappe og kunstnerisk veiledning» (KMKV) testet 40 musikkstudenter ut digital portfolio som et verktøy for refleksjon og kunstnerisk utvikling. Portfolioarbeidet ble kombinert med månedlige møter med en kunstnerisk veileder. Målet var å utforske og utvikle portfolio-arbeid for musikkstudenter som verktøy for selvreflekterende læring, tilrettelagt ved hjelp av kunstnerisk veiledning.
Den kunstneriske veilederen skulle fungere som et tillegg til og støtte oppunder hovedinstrumentundervisningen, som en utvidelse av teamet rundt studenten, og for å aktivere portfolio- og refleksjonsarbeid. Veilederens hovedfunksjon var å øke bevissthet om overordnede musikalske retninger og valg, og å legge til rette for tenkning rundt kunstnerisk integritet, identitet og verdier. Studentene skulle aktiveres til selv å bli enda mer bevisst egne prosesser, ressurser, valgmuligheter og kunstneriske ståsted.
Spørsmål i KMKV-prosjektet var: Hva bør den kunstneriske veiledningen inneholde og hvordan kan den tilpasses hver enkelt student? Kan slik kunstnerisk veiledning bidra til et mer helhetlig studium for utvikling av mangfoldige musikerskap, og i så fall på hvilken måte? Hvordan skiller rollen som kunstnerisk veileder seg fra mesterlæreren og instrumentallæreren, og hvilke kompetanser kreves? Som en metode for å besvare disse spørsmålene ble det gjort kvalitative intervjuer av studenter og veiledere.