Som eksempel trekker Ugelvik frem filmmusikken til Stella Polaris, som Nordheim vant Amanda-prisen for i 1993.
– Mye av musikken ble tatt bort i prosessen, slik at det som ble brukt i filmen var veldig sparsomt. Men resten av Nordheims materiale eksisterte fremdeles, og i 2020 fikk hans mangeårige samarbeidspartner Mats Claesson satt tilbake all originalmusikken, forteller hun.
– Vi fikk godkjennelse av regissøren til en visning med alt av lyd. Det ble et helt annet filmuttrykk og var en svært spennende kunstopplevelse.
Et annet eksempel er en konsert med forskningsprosjektet Goodbye Intuition, som brukte lydfiler av Nordheims musikk i sin ’interactive human-machine’. Musikerne ’matet’ inn lydfilene, og improviserte sammen over det nye lydbildet som maskinen produserte gjennom en algoritme.
– Det var en veldig fin måte å bruke materialet på. Og utrolig interessant å høre Nordheims «signatur» i en ny drakt sammen med ledende improvisasjonsutøvere, ti år etter hans bortgang.
Hun er særlig fascinert av komponistens tankesett, og den grensesprengende og undrende måten å tilnærme seg musikk på. Det er en holdning de prøver å videreføre på Nordheim-senteret.
– Han jobbet på mange ulike måter, innenfor mange kunstuttrykk og sjangre; alt fra opera til lydinstallasjoner, elektroakustisk musikk og multimediale prosjekter... Han hadde en prosess-tankegang hvor han hele tiden jobbet materialet videre, og det ser vi eksempler på her, sier Ugelvik.