Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Kim Myhr: Skimrende samklang

Kim Myhr - bilde tatt på en benk utendørs

Hvordan utvide forståelsen av 12-strengsgitarens potensial i både musikalsk og sosial kontekst?

Fagområde: Kunstnerisk utviklingsarbeid

Sammendrag

Prosjektet er en undersøkelse av de resonerende kvalitetene til 12-strengsgitaren. Som gitarist, komponist og improvisatør har Myhr arbeidet med dette instrumentet i over 15 år, og går med dette prosjektet inn i en dypere forskningsprosess i instrumentets klanglige muligheter.

Prosjektet er delt i to hovedområder: klanglig resonans, som undersøker instrumentets rike og orkestrale klang, og sosial resonans, som i tillegg til å være en lydlig undersøkelse av samklang av gitarer, også ser på gitarens muligheter til å etablere fellesskap gjennom skapelsen av kollektive lytterom. Ved å kombinere kunstnerisk utviklingsarbeid, instrumentutvikling og sosialt engasjement, er målet å utvide forståelsen av 12-strengsgitarens potensial i både musikalsk og sosial kontekst, gjennom både solo- og ensemblearbeid.

Klanglig resonans

Kan utforskningen av 12-strengsgitaren lage et nytt kapittel i den rike historien til gitaren, samtidig som den sjangerfritt tar innover seg og alluderer til instrumentets rike historie? På hvilken måte kan man si at klang har en hukommelse?

Til grunn for Myhrs musikalske utforskning er arbeidet med ny solomusikk for akustisk 12-strengsgitar. For å underbygge gitarens resonerende kvaliteter, vil han bygge en gitar med resonansstrenger sammen med gitarmaker Simen Omang. Prosjektet vil også inkludere et samarbeid med lydtekniker Benjamin Maumus, hvor utforskningen av ulike rom vil være sentralt. Dette er planlagt dokumentere i et plateprosjekt.

Sosial resonans

Kan 12-strengsgitaren brukes til å skape sosiale hendelser hvor lytting og lydlaging forenes i et resonerende og inkluderende rom?

I arbeidet med verket Celeste, hvor 50 amatører spilte på 12-strengsgitarer sammen, ble Myhr oppmerksom på hvordan man kan skape et inkluderende og resonerende sosialt rom gjennom skapelse av ny, klanglig musikk. Han ønsker å arrangere månedlige 12-strengsmøter, åpne for både profesjonelle og amatører, for å utforske og utvikle nye klangidéer. Disse møtene vil også inkludere diskusjoner rundt lydfenomener og lydpersepsjon, og vil bidra til en økt forståelse av de klanglige mulighetene iboende i instrumentet.

Teoretisk tilnærming

Myhr henter tereotisk støtte fra akusmatiske (Pierre Schaeffer), fenomenologiske (Merleau-Ponty) og sosiologiske (Hartmut Rosa) teorier om kropp, resonans og lydobjekt. Han er også interessert i idéen om klanglig hukommelse — hvordan den klanglige musikken kan bære med seg spor av gitarens rike, klanglige historie, uten at den bevisst referer til andre musikkformer. Arbeidet vil inkludere en kritisk refleksjon rundt både de musikalske og sosiale prosessene.

Forskningsarbeidet deles inn i fire deler:

  1. Bygging av gitar med resonansstrenger og klanglige undersøkelser
  2. Gruppeprosjekter og månedlige 12-strengsmøter
  3. Produksjon av verk for sologitar, gitarensemble, kvartett med to trommeslagere og et mulig verk for Acousmonium
  4. Publikasjon og kritisk refleksjon. Prosjektet mitt vil avsluttes med konsert og plateutgivelser.

Samarbeidspartnere inkluderer instrumentmaker Simen Omang, GMEA i Albi, INA GRM i Paris, i tillegg til eget kunstneriske nettverk og studenter ved NMH.

***

Kim Myhr er tatt opp på ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid og ansatt som stipendiat fra 1. september 2025.

Publisert: 12. juni 2025 — Oppdatert: 23. sep. 2025