Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Martin Hirsti-Kvam: Reiser i hyper-virkelighet

Martin Hirsti-Kvam

En utforskning av det kunstneriske potensialet i «hypervirkelighet».

Fagområde: Kunstnerisk utviklingsarbeid

Sammendrag

Prosjektet er en kunstnerisk utforskning av konseptet «hypervirkelighet», hvor Hirsti-Kvam bruker hodetelefoner og binaural lyd til å skape utvidete og forvrengte auditive virkeligheter. Virkelighetslyden, forsterket og intensivert, komponeres sømløst sammen med et virtuelt lydlandskap, alterert til et nivå hvor lytteren har vanskeligheter med å skille disse fra hverandre.

Spørsmål som ligger til grunn for studien:

  • Hvordan kan man komponere med utvidede og forvrengte virkeligheter i et hypervirkelig univers ved bruk av hodetelefoner og binarual teknologi?
  • Hvordan kan konstruksjonen av forvrengte auditive virkeligheter påvirke måten vi erfarer omgivelsene på?
  • Hvordan komponere ut de mediale parameterne i et hypervirkelig univers i tid? Hvilke metoder, komposisjonsteknikker, tekniske løsninger og presentasjonsformer egner seg til å artikulere dette universet?
  • Hvordan kan dokumentasjon- og refleksjonsformen speile og være en i tråd med det kunstneriske forskningsprosjektet? Kan en audiovisuell refleksjonsform være et holdbart alternativ i kunstnerisk utviklingsarbeid?

Om fenomenet «hypervirkelighet»

Hypervirkelighet er et begrep hentet fra Jean Baudrillard og Umberto Eco, som beskriver en verden hvor vi ikke lenger klarer å skille mellom det hva som er kartet (det virtuelle) og hva som terrenget (det virkelige) i en kritikk av kapitalismen og særlig massemedias påvirkning på vår oppfattelse av verden. Hirsti-Kvam har tidligere arbeidet med konseptet hypervirkelighet i en rekke stedsspesifikke installasjonsverker for publikum med hodetelefoner med tittelen «Hyperrealities» i urbane offentlige rom. Han ønsker å utforske det kunstneriske potensialet i dette hypervirkelige universet videre i dette prosjektet - i konstruksjonen av nye lyttesituasjoner, hvordan disse skal komponeres ut i tid, og undersøke hvordan dette påvirker lyttingen og erfaringen av verden rundt oss.

I en post-digital verden hvor det visuelle tar stadig større plass, er det lyttingen som er primærsansen i dette hypervirkelig universet. Istedenfor å bruke hodetelefoner til å utestenge omgivelsene, ønsker Hirsti-Kvam å bruke dem til å åpne for verden utenfor - fra en privat, individuell lytting til en kollektiv lytteopplevelse i «co-tilstedeværelse» med både utøverne og de andre i publikum.

Det hypervirkelige rommet er ikke ment som virkelighetsflukt avsondret fra verden, men heller et forsøk på å oppnå virkelighetsnærhet - å bruke teknologien til å hjelpe oss å vende blikket og ørene ut mot verden, et forsøk på å gjenerobre lyttingen gjennom å ramme den inn og intensivere den, å komme tettere på virkeligheten den med all dens støy, skjønnhet, feil, mangler og poesi.

Gjennomføring

Den kompositoriske metoden kan grovt deles opp i tre deler: (1) konstruksjonen av ulike hypervirkelige rom, (2) en utkomponering i tid av medieringen av disse rommene gjennom hodetelefonene og (3) publikums rolle (fysisk plassering og eventuelle handlinger) i disse rommene.

Planen for prosjektet er å skape 11 «hypervirkelige rom», det vil si stedsspesifikke hybridverker, som tar opp i seg elementer fra lydinstallasjoner, lydvandringer, konserter og omsluttende scenekunst. Hver presentasjon av de kunstneriske arbeidene vil etterfølges av en offentlig samtale med de involverte utøverne. I tillegg til dette vil Hirsti-Kvam arrangere en avsluttende kunstnerisk presentasjon der han kuraterer, reviderer og tilpasser en passende kombinasjon av de utvalgte hypervirkelige rommene.

***

Martin Hirsti-Kvam er tatt opp på ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid og ansatt som stipendiat fra 1. september 2025.

Publisert: 12. juni 2025 — Oppdatert: 23. sep. 2025