Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Sean Bell: Nytt blikk på britisk vokalmusikk fra 1600-tallet

Sean Bell på konsert i Utrecht

En utforsking av britisk vokalmusikk fra 1600-tallet gjennom en poetisk, eksperimentell og «haptisk» tilnærming til historisk informert fremføring.

Fagområde: Kunstnerisk utviklingsarbeid

Sammendrag

Revive the Leaden Strings

Prosjektets arbeidstittel «Revive the Leaden Strings» er etter en sang av den britiske renessansepoeten Thomas Campion.

Sean Bell er kontratenor og fremfører egne arrangementer av tidligmusikk, som holder seg tett til kildematerialets tekst og melodi, men bruker ny instrumentasjon, harmonisering og tonalitet. Kjernen i hans kunstneriske praksis er en syntese mellom historiske og moderne fremføringpraksiser. Han ser sitt forhold til tolkning som en historisk informert fremføringspraksis. Repertoaret fungerer imidlertid alltid som et utgangspunkt, et materiale til å skape med, uten en forutinntatt idé om hva resultatet vil bli. Bell jobber bredt og utforskende med alle disse sammensatte elementene for å legemliggjøre tolkningen.

Det sentrale forskningsspørsmålet i prosjektet er:

Hvordan utforske tolkning i historisk informert fremføringpraksis gjennom en poetisk, eksperimentell og «haptisk» tilnærming?

Oppfølgende spørsmål:

  • Er det mulig å ha en historisk informert fremføringspraksis som ikke resulterer i en tidligmusikktolkning?
  • Hvordan kan man være kritisk fortolkende for å avdekke de verdensbildene som tidligmusikkrepertoaret lever i, og gjennom dette belyse kontekster i dag?

Med disse spørsmålene om tolkning i en historisk informert fremføringspraksis, håper Bell å avdekke teknologiene (i Foucaults forstand) i nåtiden og fortiden, og belyse hver av dem gjennom kontakt med den andre. For å undersøke disse spørsmålene foreslår Bell et prosjekt der han ser på britisk vokalmusikk fra 1600-tallet gjennom tre laboratorieeksperimenter:

Lab-eksperiment 1 - Recording Nostalgia

Med barokkgitar, gambe og firespors kassettspiller som «lydpalett», vil Sean Bell utforske luttsanger. Ved å koble historisk informert fremføringspraksis som en metode for å dokumentere historien og kassettspilleren som en retro-opptaksmaskin, vil han utforske samspillet mellom disse nostalgiske (retrospektive) teknologiene.

Lab-eksperiment 2 - MASK

Her utforskes den allegoriske performancesjangeren Masque gjennom et moderne performancekunstperspektiv. Genealogier som gest, maskering av ansiktet, ambivalente karakterer, settes sammen igjen med et abstrakt språk fra performancekunst. Hvilke verdensbilder finnes i hvert performative språk?

Lab-eksperiment 3 - Baroque Band

Ved å bruke musikk fra den deklamatoriske stilen (stil innenfor engelsk musikk fra 1600- tallet), vil Bell utforske hvordan bandtradisjonen som en kollektiv kreativ prosess forankret i pop og jazz kan fungere med et tidligmusikkensemble. Kan resultatet bli en teatralsk barokkkonsert?

Sean Bell sier: «Jeg håper refleksjonene rundt dette prosjektet kan styrke dialogen rundt og gi et kritisk blikk på hvorfor vi engasjerer oss i historisk informert fremføringspraksis og hvordan dette informerer våre ideer og verdensbilder. Jeg tror dette prosjektet også rører ved sosiale ideer og konvensjoner. Jeg er interessert i hvordan musikalsk materiale koder og skaper tankesett på tvers av historien. I dette prosjektet ville jeg ikke bare sette forskjellige verktøy, ideer og estetikker opp mot seg selv, men gjennom å gjøre dette også avsløre verdenssynene de skaper og består av.»

***

Sean Bell er tatt opp på ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid og ansatt som stipendiat fra 1. september 2025.

Publisert: 12. juni 2025 — Oppdatert: 23. sep. 2025