Fagområde: Praksisorientert musikkvitenskap
Tomas Laukvik Nannestad: Normativitet, oppføringspraksis og selvforståelse hos klassiske gitarister
En studie av hvordan musikalsk normativitet konstitueres i skjæringsfeltet mellom etablerte oppføringspraksiser og subjektive oppfatninger i et gitt felt.
Sammendrag
Utgangspunktet for studien er følgende forskningsspørsmål:
Hvordan konstitueres musikalsk normativitet i krysningen av oppføringspraktiske bestanddeler og subjektive oppfattelser innen et gitt musikalsk felt, og hvordan kan man observere, beskrive og forstå denne krysningen av praksis og selvforståelse?
Nannestad undersøker levende oppføringspraksiser, med fokus på den klassiske gitaren. Metodisk sett innebærer dette en dobbel-undersøkelse - hvordan estetiske, institusjonelle, kroppslige og materielle fenomen interagerer med utøveres opplevelse av egen praksis. Denne doble empirien vil hentes ut gjennom henholdsvis skriftlige kilder (trykte kilder, arkivmateriale), lydopptak og intervjuer med utøvere som er representative for praksisen som undersøkes.
Prosjektet lener seg på et teoretisk rammeverk av Bourdieu, Laclau og Mouffe, Butler, Foucault og Barad. Med utgangspunkt i disse teoretikerne utvikles et normativitetsbegrep som kan anvendes på prosjektets problemstilling.
Prosjektets hovedbidrag er å utvikle overførbar kunnskap og metodikk for å forstå levende praksiser.
***
Tomas Laukvik Nannestad er tatt opp på ph.d.-programmet i musikkforskning og ansatt som stipendiat fra 1. september 2025.
Publisert: 9. juni 2025 — Oppdatert: 25. aug. 2025