Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music
No En
Søk

Klassisk musikk for klassiske instrumenter

Nærbilde i froskeperspektiv av den nederste delen av en blokkfløyte som blir spilt på.

Klassisk musikk på klassiske instrumenter: En selvfølge? Som oftest hører vi den klassiske musikken fremført på romantiske instrumenter, og ikke på de spedere og mer intime hammerklaverene Mozart og Bachs sønner var vant til. Det er lett både å se og høre at fløytene fremdeles var treblåsere og ikke laget av sølv, og vi legger dessuten merke til den mykere klangen av tarmstrenger, som også på Beethovens tid hørte til fiolinistenes verktøy.

Mark Bonica via/Flickr

Program

  • Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788): Trio i D-dur, Wq 151:
    • Allegro un poco
    • Largo
    • Allegro
  • Joseph Haydn (1732-1809): Klaversonate i h-moll, Hob. XVI: 32, 1. sats
  • Georg Philipp Telemann (1681-1787): Dolce fra Der Getrue Music-Meister
  • Ludwig van Beethoven (1770-1827): fra sonate i Ess-dur, op. 12 nr. 3 for fiolin og klarinett: Allegro spirituoso
  • Carl Ph. E. Bach: Duetto i e-moll, Wq 140 for fiolin og fløyte:
    • Andante
    • Allegro
    • Allegretto
  • Franz Xaver Mozart (1791-1844): Rondo i e-moll, for fløyte og klarinett
  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Rondo i C-dur, K 315, for fløyte og orkester (arr: Theobald Böhm)

Medvirkende

  • Dorian Bandy (barokkfiolin)
  • Christina Kobb (hammerklaver)
  • Hans Olav Gorset (fløyter)

Omtale

Dorian Bandy

Med et repertoar som spenner over fire århundrer og seks instrumenter er Dorian Komanoff Bandy et av de mest allsidige talenter innen tidlig musikk. Hans «spektakulære fiolinspill» (PlanetHugill), kjennetegnet av «sensibilitet og virtuositet» (Musical Pointers) har sjarmert publikum fra Londons Wigmore Hall til New Yorks Symphony Space. I fire år var han leder og co-director av Musica Poetic i London, og har hatt tallrike gjesteopptredener med Sinfonia New York, the Amphion Consort i London, Musical Offering i Boston, og andre grupper i Europa og USA. Dorian studerte ved Royal Academy of Music i London og Cornell University i USA, og han underviser nå i barokkfiolin og musikkteori ved Royal Conservatoire i Skottland. I 2010 ble han tildelt det høythengende Marshall Scholarship. Dorian Bandys nettside.

Christina Kobb

Med sin forskning på historisk klaverteknikk har Christina Kobb vekket interesse både som utøver og i akademiske kretser. Samtidig ble hun etter sin Carnegie Hall-debut (2017) omtalt av Michael Miller/New York Arts som «a master of the modern piano». Som utøver har hun mottatt en rekke priser, bl.a. Nils Larsens legat, TICON-stipendet og akkompagnatørprisen i The John Kerr Award for English song. Sin utdannelse har hun fra Norges musikkhøgskole, Konservatoriet i Haag og Cornell University. Christina har fått presentere sitt arbeid ved en rekke velrenommerte amerikanske institusjoner som Harvard University, Duke University og Ira F. Brilliant Center for Beethoven Studies – samt i New York Times. Etter noen år som leder av teorifagene ved Barratt Due musikkinstitutt, underviser hun nå i historisk oppføringspraksis ved Norges musikkskole, i tillegg til konsert- og foredragsvirksomhet. Hun er en ivrig kammermusiker og driver sin egen lille pianosalong på Filtvet hvor publikum kommer tett på musikken og historiske instrumenter.

Hans Olav Gorset

Hans Olav Gorset er en foregangsmann innen tidligmusikk i Norge, og har vært aktiv som solist og ensembleleder i USA, Canada og Europa siden 1970-tallet. Han er utdannet ved musikkhøgskoler og universiteter i Oslo, New York og Basel, og er nå professor i oppføringspraksis og interpretasjon ved NMH. I mer enn 20 år formidlet han levende musikkhistorie i NRK P2 (Musikkantikk), og underviste studenter fra hele verden på Ringve International Summer Course. Flere av hans mange innspillinger har vært nominert til priser og fått gode omtaler i internasjonal presse (Tibia, Gramophone). Han er spesielt opptatt av norsk «populærmusikk» fra 1700-tallet. I 2011 forsvarte han sin doktoravhandling «Fornøyelig Tiids-fordriv», som handler om barokkmusikk i norske notebøker. For sitt arbeid med dette lite kjente repertoaret ble han i 2012 tildelt Kongens fortjenstmedalje. Han bygger også kopier av historiske instrumenter.