Foto: Charlotte Wiig
Kompetanseområder
Musikkhistorie, musikk og samfunn, norsk og nordisk klassisk og samtidsmusikk, song.
Biografi
Astrid Kvalbein har vært rektor på Norges musikkhøgskole siden august 2021, med først Eyolf Dale og siden Morten Qvenild som prorektor. Sammen med resten av ledergruppa – som også inkluderer viserektor for utdanning Vivianne Sydnes – har hun jobbet med mål om å samle og lytte til studenter og ansatte, med utveksling og utvikling som mål.
Hun har ledet NMH gjennom jubileumsåret 2023-2024, utfordrende økonomiske omstilling og ny strategi fram mot 2035.
Musikkhøgskolen har fra 2024 tatt lederskap i den europeiske universitetsalliansen IN.TUNE.
Astrid har bakgrunn som sanger, frilans skribent og forsker, med hovedfag i musikkpedagogikk (1998) og doktorgrad i historiske og samtidige oppføringspraktiske emner (2013) fra NMH. Ph.d.-arbeidet handlet om komponisten, kritikeren og grunnleggeren av foreningen Ny Musikk, Pauline Hall. Som postdoktor ved Universitetet i Oslo forsket Astrid på komponisten Fartein Valen. Kvalbein har også i mange år vært kritiker av klassisk og samtidsmusikk i Aftenposten, Dagsavisen og VG. Både som forsker og utøver har hun jobbet spesielt med nyere norsk og nordisk musikk(historie), hun har blant annet en fortid i Solistkoret, det sjangeroverskridende jazzensemblet SØYR og har urframført en rekke verk av norske komponister.
Publikasjoner
- Blåste i reisene og kuttet utgiftene med en femtedel 2024
- Still Exceptional? Women in Composition Approaching the Twenty-First Century 2021
- Wood or Blood? New scores and new sounds for voice and clarinet. 2019
- In the Absence of the Avant-Garde - Atonality, Satire and De-Romanticisation in the Musical Life of Norway 2019
- Hagearbeid - med saks og stemmegaffel, klaffer, pust og svette 2019
- Tonar, tekst og teljekantar 2019
- Musicianship as Gardening 2018
- Nordic Internationalism? Pauline Hall and "Ny Musikk" (1938-1961) 2018
- Institutionalizing contemporary music in Norway: From Pauline Hall to the Ultima festival 2018
- Forever Exceptional? On women who compose music 2018