Portugisiske Madalena Rato begynte å spille cello da hun var syv, men byttet til slagverk etter noen år. Sammen med venninnen og den tidligere studiekameraten Carolina Duarte opprettet hun Duo Umbra i 2023. 29. september spiller de sin tredje konsert – denne gangen på NMH.
Balkong-lytteren
Hva skjer når en slagverker og en fiolinist blir venner? De lager en ukonvensjonell duett, så klart.
Without – med Duo Umbra 29/09/2024 kl. 18:00
Carolina Duarte og Madalena Rato i Duo Umbra speler konsert med musikk av Clara de Asís.
Les mer om konsertenHøy tillit
Det kan være vanskelig å finne repertoar som er originalskrevet for besetningen. Etter litt leting oppdaget Madalena stykket «Without» av den spanske komponisten Clara de Asís. Snart tok hun kontakt for å spørre om duoen kunne spille det – og notene havnet i postkassen hennes like etter.
Verket består av en tidstabell og er improvisasjonsbasert – ikke helt uvanlig for en slagverker, men potensielt utenfor komfortsonen til en fiolinist.
Carolina Duarte er utdannet musikkviter og har, ifølge Madalena, alltid vært interessert i samtidsmusikk og improvisasjon.
– Det er kjempeinteressant å jobbe med en fiolinist, og jeg synes fiolin fungerer veldig bra i samtidsmusikk, forteller slagverkeren. – Så jeg sa: La oss utforske og se hva vi kan få ut av dette.
Vi er ikke redd for å være ærlige med hverandre. Da er det veldig lett å jobbe sammen.
slagverker
I stykket «Without» skal fiolinisten for eksempel holde én bue i 50 sekunder. Første gang de prøvde det ut var 30 sekunder maks, men med litt øvelse satte Carolina ny rekord på konserten med 52 sekunder.
Hvordan er den musikalske samtalen dere imellom?
– Første gang vi øvde sammen prøvde vi å spille gjennom. Da vi var ferdige så vi på hverandre og sa: Dette var forferdelig!
Hun ler og påpeker hvor komfortabelt det er å ha så høy tillit til hverandre i et ensemble.
– Vi er ikke redd for å være ærlige med hverandre. Da er det veldig lett å jobbe sammen.
Brakk armen
I fjor falt Madalena på isen og brakk armen. Det førte til to måned uten spilling – og har endt opp med å påvirke masterprosjektet hennes.
– Det handler om å utforske lyder vi vanligvis ikke ser på som musiske.
Hun satte seg på balkongen og begynte å ta opp lydene rundt seg. Hun oppdaget hvordan de forandret seg avhengig av for eksempel årstid og tid på dagen.
– Jeg begynte å åpne ørene mine og oppdaget at miljøet rundt meg hadde veldig interessante lyder.
Neste år planlegger hun å bruke opptakene i en lydinstallasjon med navnet «Music from the Balcony». En musikers mareritt har tross alt ledet til noe nytt og positivt. Hun er likevel klar på at det var en forferdelig erfaring.
– Jeg kunne ikke skjære grønnsaker engang. Bruk brodder!
Nå utforsker hun lyder i samarbeid med tre komponister: NMH-student Ferdinand Schwarz og alumnene Elena Perales Andreu og Luis Fernando Amaya, som alle skal skrive nye verker for henne.
Nye måter å lytte på
Til tross for at slagverk og fiolin potensielt kan lage mye lyd, forbereder Madalena publikum på en meditativ konsertopplevelse. Begge instrumentene må tilpasse seg det andre, og for Madalena kommer det naturlig nok også an på hvilke slagverksinstrumenter hun bruker.
I dette stykket skal hun spille tamtam, cymbal og på dagligdagse objekter som glass og potter. Hun lover rolig og avslappende stemning.
– Dette stykket handler om lytting, og jeg synes det er fascinerende å oppdage at jo mer vi lytter, desto mer kan vi oppdage nye detaljer og ulike måter å lytte på.