Det var Ludvig 14. som startet det første ballettakademiet, i 1661. Dermed ble dansen også gjenstand for en akademisering, hvor posisjoner, trinn og koreografier ble satt enda mer i system.
– De laget et notasjonssystem for barokkdans som fremdeles kan leses, tolkes og rekonstrueres i dag. Det igjen har lagt grunnlag for senere systemer til andre danseformer, forteller Svarstad.
Også den gangen var det ulike måter å danse på, med ulike formål. Det som ble gjort på scenen og i operaen var mer avansert enn det som foregikk i ballsalen. Der gjorde man lignende danser til samme musikk, men litt forenklet.
– I barokken var det forventet at alle kunne danse. Det var vanlig med oppvisninger, med én solodanser eller ett par av gangen. Når man ser teknikken, som fremdeles kan være utfordrende for profesjonelle dansere i dag, så skjønner man hvor avansert det var. Det krevde lang trening, sier Svarstad.
Hun forteller at i barokkdansen skjer det aller meste i føttene, med små, intrikate trinn. Bevegelsene ligger tett på musikken. Overkroppen holdes rett, mens de tilhørende armbevegelsene ofte er mer myke og flytende. Men de kan også markere tydelig på musikken.
Dessuten har man et sterkt bånd med partnerne sine når man danser barokkdans.
– Man er kanskje på hver sin side av rommet, og danser nærmere og fra hverandre og nærmere igjen. Da er det veldig viktig med øyenkontakt, både for å holde på forbindelsen mellom paret, men også for å holde symmetri og formasjoner sammen.