Harald Jørgensen var rektor i tre perioder ved NMH. Han ble rektor første gang i 1983, da høgskolen var en relativt ung institusjon, og gjenvalgt for perioden 1986–1989. Jørgensen ble rektor tredje gang i 2002, da skolen var godt etablert og vesentlig større. Gjennom de tre rektorperiodene – og i tiden før og etter – har Jørgensen fulgt flere av skolens store saker over tid.
Han er også blant dem som fulgte institusjonen helt fra starten. Fra 1972 ble han tilsatt ved Musikkonservatoriet i Oslo, i institusjonens siste leveår. Ved Musikkhøgskolen fikk han deretter den aller første fulle stillingen i pedagogikk.
– Jeg er veldig glad for at jeg fikk være med en liten snipp av Lindeman-tradisjonen. De unge organistene, Einar Solbu og Bjørn Boysen og mange andre, hadde gjort et godt forarbeid med å bygge ut konservatoriets utdanningstilbud, slik at det kunne overtas av staten så raskt som mulig, sier Jørgensen
Ikke minst var det utarbeidet en studieplan i 1970, den «store grå», oppkalt etter mappen dokumentet lå i. Planen beskrev studieretninger og -opplegg. Dette la igjen grunnlaget for «den grønne» planen fra 1975, som var NMHs første studieplan. At det allerede i 1970 var nedtegnet hvilke studieretninger som skulle tilbys, og planer for hva det skulle dreie seg om, var nokså unikt, sammenliknet med det som foregikk ute i Europa, forteller Jørgensen.
For mens planarbeidet så langt, både i europeisk og norsk sammenheng, som regel handlet om hvilket repertoar studentene skulle beherske til eksamen, var ønsket ved Musikkhøgskolen å se utdanningen som del av en større helhet, og peke på formålet bak både studier og fag.
– Man skulle ta utgangspunkt i samfunnets behov for skapende og utøvende musikere og musikklærere, og i den enkelte students anlegg og interesse. Man ville kvalifisere studentene til å gå ut i samfunnet og var opptatt av at studenten skulle både virke i, og påvirke, samfunnet, minnes Jørgensen.
En annen radikal forandring var tankegangen omkring evaluering. Før hadde tallkarakterene gått fra 1 til 20. Nå ble karakterene redusert til fem nivåer, og flere fag ble kun vurdert som «bestått» eller «ikke bestått».
– Med det signaliserte vi et slingringsmonn. Vi drøftet hva det vil si å vurdere, hva som kan vurderes, og hvor spesifikt det er mulig å vurdere dette.