Finnes det fremdeles sjangerhierarkier? Hvordan er disse til stede i utdanningsinstitusjonene for musikk, og hva er egentlig musikeres forhold til sjanger? Disse spørsmålene dannet grunnlaget for diskusjonen.
Samtalen ble innledet av Petter Dyndahl, professor i musikkpedagogikk, musikkvitenskap og allmenn pedagogikk. Dyndahl snakket om forskjellige måter vi kan forstå sjangerbegrepet. I Store Norske Leksikon (SNL) stilles sjanger, stilart og musikkform opp ved siden av hverandre – nærmest som ulike varianter av det samme.
Dyndahl mente at dette kunne fungere som utgangspunkt for samtalen. Samtidig understreket han at forklaringen i leksikon kun tar for seg én dimensjon av ordet. For å trekke inn de hierarkiske perspektivene, syntes han derfor det var relevant å se på hvordan andre kulturvitenskaper og populærmusikkstudier har utfordret begrepet. Han viste til et utdrag fra David Bracketts bok «Categorizing sound» (2016), hvor det står at «Sjanger er av betydning fordi folk indentifiserer seg med eller distanserer seg fra meningsskapende og meningsbærende kulturelle konstruksjoner på musikkfeltet.». Sjanger har med andre ord noe å si for vår identitetsforståelse – hvordan vi knytter oss til eller distanserer oss fra andre.