Yuval Weinberg avsluttet masterstudiet i kordireksjon på Norges musikkhøgskole våren 2016 etter å ha studert to år med professor Grete Pedersen. Musikkstudiene startet i hjembyen Tel Aviv og fortsatte i Berlin, der han tok en bachelorgrad i kordireksjon. Han var stipendiat ved det prestisjefulle Dirigentenforum i Berlin siden 2014, og han har vært kunstnerisk leder for tre vokalensembler, ett i Berlin og to i Oslo.
– Jeg begynte å spille piano da jeg var fem, og da jeg var åtte begynte jeg i kor. Bare det å sitte ved pianoet var noe jeg mislikte, og jeg øvet egentlig aldri. Koret var krevende på en annen måte. To øvelser i uken, to timer hver gang, uten pause. Jeg var den eneste gutten, alle de andre var jenter. Det var vanskelig, så jeg vet ikke hvorfor jeg fortsatte.
Hvorfor begynte du i kor det hele tatt?
– Jeg vet ikke. Vi hadde audition på skolen, og nesten alle kom inn. Å synge i kor er ikke spesielt populært i Israel. Jeg spilte også basketball og andre ting. Men jeg begynte i kor.
Det er som om han undrer seg over sin egen historie. Han forteller med stort engasjement og med mange detaljer. Det triller ut av ham, enten fordi han har fortalt dette mange ganger før, eller fordi han har tenkt mye på dette.
Strenghet og disiplin
– Vi hadde en unik kordirigent. Hun var tøff og streng, veldig motivert og motiverende. Det var en ny erfaring. Skolen var litt for lett, men i koret måtte jeg virkelig være til stede. Etter ett år begynte jeg i ungdomskoret. Også der var det bare jenter, fra tolv til atten år. Men det var faktisk mye bedre for meg. Jeg var som en lillebror. Så fra jeg var ni var det egentlig greit. Ungdomskoret hadde tre øvelser i uken, fire timer uten pause hver gang. Ingen profesjonelle kor ville akseptert de betingelsene. Vi arbeidet hardt, deltok i konkurranser og fikk en del anseelse.
Så disiplinen her var noe for deg?
– Ja, jeg tror det var nettopp det jeg ønsket meg. Jeg hadde det ikke slik hjemme. Foreldrene mine stoler alltid på meg, så jeg har ikke trengt å arbeide hardt for deres skyld. Og skolen var, som sagt, lett, så koret var det første stedet der jeg måtte anstrenge meg. Jeg måtte gi alt, og det likte jeg veldig godt. Men det var noen faser. I begynnelsen var jeg redd for dirigenten, og da jeg var fjorten-femten var jeg veldig i opposisjon. Når hun sa noe, tenkte jeg alltid det motsatte. I dag setter jeg stor pris på det jeg lærte. Jeg gjør det ikke på samme måte selv, for jeg er annerledes. Men dette er slik det startet.