– Etter boka er det ikke lov til å vibrere på klarinett i dag, men disse musikerne vibrerer som bare det! Det er som å få tatt ut din indre tenor eller sopran.
Nils Erik Måseidvåg (24) prater engasjert om den østeuropeiske orkesterklangen frem til 90-tallet, som står høyest i kurs hos dirigenten og klarinettisten fra Stavanger. Lettheten, lekenheten, og ikke minst den vibrerende klangen, fascinerer.
– Du får følelsen av at orkesteret er en gjeng musikanter som har satt seg ned og spiller på en taverna. Kanskje kommer de til et sterkt parti i stykket, men som på innspillingen ikke spilles spesielt sterkt. Fokuset er på at musikken skal synge, og strykerne spiller med en lettere bue for å få det til. Plutselig blir det enklere, og stykket får en ny dimensjon. Disse store, gigantiske orkesterverkene – det er bare en enkel melodi som vi koser oss med! Det er en herlig kontrast til den vanlige måten å spille på, som ofte verdsetter kraft fremfor sangbarhet.
Kroppen beveger seg lett i takt med musikken han tilsynelatende hører i hodet mens han prater. Måseidvåg har nylig avsluttet en master i orkesterdirigering ved Norges musikkhøgskole, hvor eksamenskonserten ble avlagt sammen med Kringkastingsorkestret. Han er i tillegg en av to deltakere i Opptakt, programmet som skal bygge opp norske dirigenttalenter. Ordningen gjør at han får prøvd seg foran landets store orkestre, og han kan allerede sette Oslo-Filharmonien og symfoniorkestrene i Kristiansand og Trondheim på CVen.
Selv om alle orkestre er ulike, opplever Måseidvåg at innspilling og internasjonalisering har satt en standard for hvordan et profesjonelt orkester skal låte i dag.
– Generelt sett har orkesterklangene blitt mer homogene i løpet av de siste 50-60 årene. Musikerne kommer fra hele verden og det går an å etablere en klangdominans gjennom hvilke orkestre som blir spilt inn mest. Visse klanger holdes opp som et ideal over andre klanger. Hvis du er god nok spiller du slik, hvis du ikke er god nok prøver du å spille slik.
Og du har lyst til å prøve på noe annet?
– Absolutt, det har jeg. Men jeg trenger tid, å forme en orkesterklang tar flere år.