Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Mahlers nye klær

Nina Haug snur seg mot kameraet og ser opp og smiler, foran et tre og vann.

12. januar starter konsertsesongen på Musikkhøgskolen, og ikke med et hvilket som helst verk: Gustav Mahlers aller første symfoni for redusert orkester, under ledelse av hele fem dirigenter. – En helhetlig og fullverdig konsertopplevelse, sier dirigent Nina Haug.

Sveitsiske Nina Haug begynte på masterprogrammet i orkesterdirigering på Norges musikkhøgskole høsten 2022. Hun er utdannet pianist fra før, med studier fra både Helsinki og New York. Drømmen har likevel alltid vært dirigering.

– Du kan ikke være for gammel for å bli dirigent, men du kan være for ung. Derfor har jeg brukt litt tid.

Haug har alltid ønsket å være en del av orkesteret – å skape noe i fellesskap med andre, være en del av noe større. Men for en pianist er det få muligheter for akkurat det.

– Vi pianister er veldig ofte alene. Mens en dirigent må ta vare på så mange mennesker, både orkesteret foran deg og publikum bak. Det er det beste jeg vet i hele verden.

En annerledes, men fullverdig fremføring

Kjærligheten til musikken er noe av det som driver henne aller mest. I Mahlers tilfelle er det snakk om et verk med enorm besetning, som er omskrevet for et mye mindre ensemble. Det er komponist og arrangør Iain Farrington som har arrangert symfonien. Haug forklarer:

– Ideen og notene er de samme, men i stedet for for eksempel sju horn, har du ett.

Er det en veldig annerledes opplevelse å dirigere et så stort verk i såpass redusert versjon?

– Ja, men vi lærer oss det samme partituret, forklarer hun, og forteller at dirigentene deretter noterer seg de stedene der instrumentasjonen er annerledes. – Du kan likevel få veldig mye lyd ut av orkesteret, så publikum får en fullverdig konsertopplevelse uansett.

– En dirigent må ta vare på så mange mennesker, både orkesteret foran deg og publikum bak. Det er det beste jeg vet i hele verden.

Nina Haug Dirigent

Symfonien starter med en lang introduksjon, som beskriver naturens oppvåkning. Haug, som skal dirigere første sats, forteller at komponisten bruker flere melodier fra lieder han hadde skrevet tidligere, i verket.

Det er fem ulike dirigenter som skal dirigere hver sin del av symfonien, men Haug sier at det fortsatt er rom for tolkning og å sette sitt personlige preg på musikken. At alle har en egen puls inni seg, sin egen metode som er naturlig for dem. Det mener hun er viktig.

orkester-og-ensembler

Mahlers første symfoni

Vi åpner konsertsesongen med selveste Mahlers 1. symfoni, i arrangement av Iain Farrington.

Gå til konserten

– Jeg tror absolutt du vil kunne høre at hver dirigent lyder ulikt. Måten vi puster på, måten vi står på – alt det får orkesteret til å høres forskjellig ut, sier hun. – Men det kommer til å bli en helhetlig fremføring, der du både ser musikken til Mahler og hvordan vi som dirigenter ser musikken hans.

Hun mener det samme er tilfelle på klaver.

– Og det er enda rarere, for pianoet er jo et mekanisk instrument der du trykker på knapper som slår på hammere.

– Jeg tror absolutt du vil kunne høre at hver dirigent lyder ulikt. Måten vi puster på, måten vi står på – alt det får orkesteret til å høres forskjellig ut.

Nina Haug Dirigent
Nina Haug sitter i rød konsertsal med dirigentpinnen i hånda og smiler.

For få kvinnelige dirigenter

I oktober mottok Musikkhøgskolen kritikk for å ikke representere nok kvinnelige dirigenter og komponister. Debatten forplantet seg blant annet til NRK og Dagsnytt 18. Hva mener en av våre kvinnelige orkesterdirigenter om problemstillingen?

– Det er færre kvinnelige dirigenter på de store scenene, fordi det rett og slett er færre av dem. Det tar tid, og det er helt normalt.

Haug sier hun har vært på flere konserter med dårlige dirigenter av begge kjønn. Det er kvaliteten som betyr noe for henne.

– Foreløpig finnes det ikke like mange kvinnelige som mannlige dirigenter å ta av på øverste hylle, sier hun. – Kvalitet er det eneste jeg bryr meg om, og hvis noen er gode, spiller det ingen rolle om de er menn eller kvinner.

Hun legger til at hun føler seg helt trygg som kvinnelig dirigent, og at hennes inntrykk er at ingen i miljøet bryr seg om hvilket kjønn man er.

Haug er tatt opp i talentprogrammet Dirigentforum, og forteller at de har samme problem.

– De prøver å få tak i kvinnelige dirigenter som gjestelærere, men alle er jo booket fem år frem i tid. Det finnes bare ikke nok av dem.

Ekstremt lykkelig

Haug svarer på det obligatoriske dirigentspørsmålet uten betenkningstid: Hvilket verk drømmer hun om å dirigere?

– Schuberts ufullendte! Det er det tristeste og vakreste jeg vet. Jeg har spilt så mye Schubert, og det føles som om han deler alle følelsene sine med meg.

Hvordan tror du Mahler-konserten blir?

– Det blir en veldig kul konsert, som jeg anbefaler alle å komme og høre på. Det er så bra at det bare er studenter som spiller og dirigerer. Det blir liksom vårt eget.

Hun kan ikke skryte nok av dirigentmiljøet og lærerkreftene på Musikkhøgskolen, og musikklivet i Oslo generelt.

–Jeg er ekstremt lykkelig her! sier hun – helt uoppfordret.

Alle dirigentene på NMH i 2023, står i svarte klær foran de blå stolene i Lindemansalen.
Hele dirigentklassen. Fra venstre: Kristoffer Wøien, Elin Gripstrand, Chris Blex, Korbinian Krol, Nina Haug, Jonas Bürgin, Eline Storheim og Thomas Nettle. Foto: Roland Henkens

Artikler relevante