– Å ha fellesskap rundt det å spille, være åpen for innspill fra andre musikere og håpe de responderer på det du gjør, er noe av det Elise Båtnes svarer, når spørsmålet er hvorfor hun har valgt orkesteret som sin hovedarena. Mange husker henne som barnestjerne og som medlem av Vertavokvartetten, og vi har hørt henne i andre kammermusikksammenhenger og som solist. Men flere tiår har hun vært tilknyttet orkestre, de siste som 1. konsertmester i Oslo-Filharmonien.
– En musiker er en musiker. Jeg er ikke så opptatt av spesialisering. Å drive med musikk er å formidle musikk og å lytte til dem man spiller sammen med. Det er situasjonene som er forskjellig. Det handler egentlig bare om hvor mange man er på scenen.
Elise Båtnes begynte å spille fiolin da hun var fire, på den kommunale musikkskolen i Trondheim, med Kåre Opdal som lærer. Da hun var ti fikk hun undervisning av Bjarne Fiskum, og fra hun var fjorten tok hun toget til Oslo for å ta timer med Arve Tellefsen. Mot slutten av videregående vikarprøvespilte hun i Oslo-Filharmonien, hvor hun snart fikk et års vikariat. Da hadde hun allerede begynt å studere ved Universitetet. Kristendom først, deretter idéhistorie.
– Jeg gjorde bare det jeg hadde lyst til å gjøre. Jeg var i den heldige situasjon at det hele tiden var oppdrag, jeg hadde alltid noe jeg skulle øve til. Så jeg gjorde bare begge deler. Jeg hadde venner som studerte i Salzburg, og dro ned og tok timer hos Ruggiero Ricci ved Mozarteum. Og til David Takeno i London, der jeg også tok privattimer.
Hadde du bestemt deg for å bli musiker da?
– Nei, egentlig ikke. Jeg bare sklei videre. Jobbet mer og mer i Filharmonien, fikk et års vikariat som tutti førstefele, men da jeg meldte meg opp til sosialantropologi på Blindern samtidig, ble for mye.
Elise Båtnes ble ansatt som 2. konsertmester i Filharmonien, og etter en tid 1. konsertmester i Danmarks Radios Symfoniorkester. Selv da hadde hun ikke gitt opp tanken på å fullføre en cand.mag.-grad ved Universitetet. Inspirert av venner begynte hun på BI, nettstudier hun like gjerne kunne ta i København. – Fordelen med BI er at det er så dyrt å gå der, at du fullfører jo, skrattler hun. – Og jeg går fortsatt og leker med tanken om å ta en master i et eller annet, litt mer rettet mot kultur, kanskje. Men akkurat nå føler jeg at jeg ikke helt har tiden til det.
Hvorfor alle disse studiene, når du allerede var musiker?
– Jeg synes det er spennende å lære ting. Det tiltrekker meg å lære noe helt annet enn det jeg holder på med.