Suset fra trommevisper, smektende saksofontoner, fast puls. Musikken som fyller øvingsrommet på Norges musikkhøgskole, hører liksom ikke helt hjemme her. Lukker man øynene er følelsen av å befinne seg på en slækk kafé mer nærliggende. Med konserten Livaktig at the Lounge på trappene, har saksofonist og komponist Morten Halle samlet gamle, dumme ideer opp gjennom årene. Ting han har tenkt har vært for banalt til å kunne brukes.
– Jeg er vokst opp i en norsk jazztradisjon. Da jeg begynte å spille, var det en «bølge av enkelhet». Hører du på tidlig 70-tallsmusikk, er det enkle akkorder og enkle melodier, der folk heller spiller komplisert oppå. Etter hvert har mye av jazzmusikken og samtidsmusikken blitt veldig kompleks. Ikke noe går i fire fjerdedeler. Det er ikke noe du kan danse til, og ingen melodier du kan nynne på. Men kanskje er det av og til greit å spille det banale, påpeker Halle, som er prorektor ved Musikkhøgskolen.
Med arbeidstittelen «150 år med kafémusikk. Det enkleste er alltid det beste» har han fått med seg et tverrfaglig ensemble til å øve på alt fra muzak, vals og foxtrotswing til easy listening. Her er mye nyskrevet, mange treklanger og mye veldig enkel musikk. Mange av referansene er derimot vanskeligere å få tak på for studentene. Sindre Bakkåker er en av dem som har måttet høre seg opp på tidligere tider.
– Dette har ikke vært i min musikk-katalog hittil nei, men det har gitt mersmak. Samtidig er det både skummelt og vanskelig å sitte og spille swing med visper, uten å prøve og være kunstner. Det er mange virtuose folk her på huset. Jeg må jobbe overraskende mye med å bare være i denne musikken. Det krever litt mot i et slikt musikkmiljø, samtidig synes jeg mange av melodiene er sjukt fengende, smiler Bakkåker.
Musikken som setter spor
Morten Halle har troen på «det sjukt fengende» aspektet. Minner fra barndommen har vært en viktig inspirasjonskilde for materialet til konserten. Musikken som har satt spor, før han i det hele tatt var stor nok til å like popmusikk.
– Som slager-musikk fra 60-tallet, Glenn Millers In The Mood eller den som ble spilt da jeg som niåring gikk på danseskole: Musikk fra et litt stort orkester, ofte med litt for gamle mennesker som prøver seg på en slags popmusikk med noen strykere i bakgrunnen. Jeg husker foreldrene til noen av vennene mine som hadde stereoanlegg og spilte Bert Kaempferts Orchestra med hits som Monte Carlo og Strangers In The Night. Det er musikk som er helt ute i dag og blir sett på som veldig kitchy – men det er likevel sjukt fengende, ler Halle.
At konsert-repertoaret trygt kan kalles kunstpolitisk ukorrekt, står ikke i veien for at de vil fremføre det på ramme alvor.
– Dette er ikke noe forsøk på å være morsom. Selv om det ikke er snakk om noe viktig materiale som vil bli husket, eller noe verk vi skal fremføre, forsøker vi å gjøre det veldig bra.
Bakkåker og Halle trekker frem det gode samholdet på tvers av lærerstab og studenter, som blomstrer under forberedelsene til festivalen Lyden av Musikkhøgskolen.
– Her er vi ikke på et øvingsrom for å lære noe, men jobber sammen som man gjør med et hvilket som helst band. Det er både veldig inspirerende og ekstremt gøy, poengterer Bakkåker.
Hvordan vil dere beskrive musikken dere skal framføre?
– Det handler om referanser til ulike typer musikk. Vi har laget pastisjer på noe som kunne vært spilt på Theatercaféen i gamle dager. Men også litt «dårlig» synthesizer-musikk til den moderne kaféen. Noe som kunne passet på en sliten kafé på Ibiza, hvor de har en litt for gammel tape som går, forklarer Halle om konserten som spilles på Kulturhuset 20. mars.