Samtidig har de fire operaene hennes gitt henne en posisjon som en av vår tids betydeligste nålevende operakomponister. Når L’amour de loin blir satt opp på Metropolitan-operaen i New York 1. desember i år, vil Kaija Saariaho være den første kvinne som får fremført en opera der i huset, siden 1903. Dette kommenterte hun på et seminar på Nasjonaloperaen i Amsterdam, i forbindelse med premieren på hennes fjerde opera, Only the sound remains, i mars i år:
– Det tok 113 år på Met! Jeg er sjokkert over at vi ennå snakker om dette. Det er utrolig. Jeg har hatt mye problemer som kvinnelig komponist, og jeg selv var det største problemet. Det var ingen kvinnelige komponister rundt meg, så jeg forsto ikke hvordan jeg, med mitt middelmådige talent, kunne bli komponist. Selvfølgelig har jeg færre problemer i dag, fordi musikken min blir fremført, og alle i business’en vet hvem jeg er. Men alle vet at kvinner må være bedre enn menn for å få samme posisjon. Ennå er det slik.
«Kvinnelig komponist»
Det var overraskende at Kaija Saariaho så direkte ville kommentere problematikken omkring «kvinnelige komponister». Her har hun endret standpunkt fra tidligere:
– Det var lenge slik at jeg ikke ønsket å snakke om dette. Jeg har alltid tenkt; la oss konsentrere oss om musikken. Hvem bryr seg om den er skrevet av en kvinne eller en mann. Men i den senere tid har jeg innsett at det ikke har kommet så langt. Førtifem år har gått siden jeg startet, og jeg følte på et tidspunkt at ting ble bedre. Men nå tenker jeg at vi går tilbake. Vi ser disse tradisjonelle rollene, og jeg ser så mange problemer rundt meg, som kvinner har. Anoreksi, for eksempel. Jeg har nå kanskje en slags autoritet, så nå ønsker jeg å snakke om dette, om mange slags kvinneforhold. Så jeg snakker mye om det, og håper at det har en effekt.
I et intervju jeg gjorde med henne, ved samme anledning, spurte jeg hva en fremføring på Metropolitan betyr for henne?
– For meg personlig betyr det at endelig skjer det. Vi har snakket om det i 11 år. Metropolitan er et fantastisk sted, og jeg har sett nydelige produksjoner der, men jeg kan ikke tenke på det karrieremessig. Jeg tenker ikke i de baner. Men selvfølgelig er jeg glad for at det skjer, og jeg kjenner produksjonen, fordi den ble satt opp sist sommer, i Québec, av Robert Lepage. Det er en nydelig produksjon. Det har vært så mange forskjellige produksjoner av L’amour de loin, og jeg føler at denne virkelig er i overensstemmelse med operaen.
Et langsomt arbeid
Etter L’amour de loin (2000) fulgte Adriana Mater (Paris 2006), Émilie (Lyon 2010) og, som nevnt, Only the sound remains (Amsterdam 2016). En femte opera er under arbeid, bestilt av Royal Opera House i London til 2020, med den finsk-estiske forfatteren Sofi Oksanen som librettist.
– Hver gang tror jeg det er den siste, og denne gang tror jeg virkelig det vil være den siste, forteller hun, og ler overgivent. – Det tar så mye hjernekraft, at jeg vet ikke hvor lenge jeg vil være i stand til å gjøre det.