Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Status gullegg: Lagt

Jon Arnar Einarsson og Oskar Fagelund i Duo Nyjung

Hvordan ble en hvit varebil og et valgemne veien mellom to musikkstudenter og et av verdens største inkassobyråer?

Det er slutten av november i skjebneåret 2020. Julebordsesongen er allerede i gang – dog uten fester, sammenkomster eller andre sosiale avslutninger på året. Kanskje blir julebordbudsjettene brukt på noe annet, eller overført til neste år. Kulturlivet vakler økonomisk, musikere slåss om støtte og kriseordninger utvides.

Midt oppi alt dette lander to musikkstudenter – sanger Oskar Fagelund og trombonist Jón Arnar Einarsson – en kjempekontrakt mange erfarne musikere bare kan drømme om.

Konsertproduksjon

Førstelektor på Musikkhøgskolen, Andreas Sønning, har ledet valgemnet konsertproduksjon i en årrekke. Sammen kommer de tre frem til konseptet – å ta musikken ut til der folk er, enten foran inngangsdøren til private hjem eller utenfor vinduet til et kontorbygg. Den erfarne foreleseren foreslår at Einarsson og Fagelund prøver å selge produktet sitt til firmaer.

Videre følger et møysommelig promoteringsarbeid, med nettside, foto, video og tekst. Filmstudentene på Høyskolen Kristiania står for produksjon av promovideo, mens Fagelund bruker tiden på å kontakte potensielle kunder.

– Hver søndag i en eller to måneder satt jeg og lagde mailinglister hele dagen, forteller han. Etter 280 mailer, en hel del telefonsamtaler og tekstmeldinger senere, får de napp hos inkassobyrået Intrum

– Det er helt sjukt! utbryter sangeren når duoen forteller om kontrakten – og honoraret. Før jul skal de lage tre videoer til, samt spille flere minikonserter foran vinduene til byråets ansatte, både i Drammen og i Trondheim.

Jon Arnar Einarsson og Oskar Fagelund i Duo Nyjung

Fra desperasjon til innovasjon

Fagelund hadde allerede prøvd seg litt som gatemusikant – han bor fast i den hvite varebilen duoen reiser rundt i. I fjor kjørte han og en annen medstudent helt til Italia på gatemusikk-turné.

– Det gikk fint, men vi tjente ikke så mye penger, og det tok utrolig mye tid, forklarer han.

Einarsson begynte med gatemusikk som 16-åring, og tror han har tatt med seg den erfaringen ut på scenen.

– Når du står på gata og prøver å få oppmerksomhet hos folk som ikke leter etter musikk, og deretter spiller på en scene der folk har tatt tid ut av dagen sin for å komme og høre på deg – så blir det så mye lettere!

Duo Nyjung har spilt sammen i to år. Før kalte de seg Duo Desperato.

– To desperate musikere, sier Fagelund, mens Einarsson ler og skjærer en grimase.

Foreleser Sønning foreslo et mer profesjonelt navn. Valget falt på Nyjung – et islandsk ord for innovasjon, eller direkte oversatt “ny enhet”.

– Du må slippe ideen om at alt skal være perfekt.

Oskar Fagelund Sanger og NMH-student
Portrett av Oskar Fagelund

Hybrid

De påpeker at nåværende prosjekt verken er scenemusikk eller gatemusikk, men en slags mellomting.

– For eksempel, el-pianoet vi har med oss låter helt ok, men i forhold til et ordentlig flygel er det jo kjempedårlig, konstaterer Fagelund. På desemberkonsertene vet de ennå ikke om de kommer til å stå og spille i snø eller regn. – Men dette er en helt annen greie. Du må slippe ideen om at alt skal være perfekt.

– Vi tenkte aldri å være veldig konservative eller vanlige, sier Einarsson. Trombonisten, pianisten og komponisten forteller at repertoaret består av alt fra kommersielle låter, til teater, ny musikk og historiefortelling. De har også jobbet med regissør. På juleturneen står slagere som O helga natt på programmet, men det står ikke i veien for den musikalske integriteten. – Vi vil være mer enn bare musikk. Et show, mer enn en recital i Levinsalen (kammermusikksalen på Norges musikkhøgskole, red. anm.). En performance heller en en konsert.

– Vi markedsfører oss ikke ved å si at vi skal komme og gi underholdning. Vi skal komme og kommunisere, og få frem verdier de vil at vi skal få frem, legger Fagelund til, og skryter sin allsidige kollega opp i skyene. – Jeg kan ikke se for meg å kunne jobbe med noen andre enn Jón på samme måte.

– Produktet ditt må være det du elsker. Ellers kommer du aldri til å ha energien til å selge deg selv og leve av det.

Jón Arnar Einarsson Trombonist og NMH-student
Jon Arnar Einarsson

Post-koronalivet

De to musikkstudentene har et tilsynelatende ubekymret forhold til fremtiden. Einarsson tror det fortsatt vil være mulig å la prosjektet stå for en del av inntekten deres, også etter kulturlivets mest digitale år noen sinne, er over.

Det kommer an på hvor de vil med karrierene sine etter å ha fullført bacheloren, er de enige om.

Har dere noen tips til andre musikere som er fortvilet og arbeidsløse nå?

Fagelund er rask til å anbefale Andreas Sønnings kurs om konsertproduksjon, og Erlend Hovlands Performance Studies, som fag på Musikkhøgskolen.

– Erlend formidler at det finnes noe større enn bare orkestermusikeren. Det er akkurat det vi driver med. Det gjelder jo alle som driver med kunst, at det handler om å utvikle et bra produkt gjennom kunnskap og utvikling av den kunnskapen.

Man selger seg selv og sitt virke uansett om man er frilansmusiker eller har fast jobb, påpeker Einarsson – og legger til at han ikke er spesielt komfortabel med det.

– Derfor må produktet ditt være det du elsker. Ellers kommer du aldri til å ha energien til å selge deg selv og leve av det.

Fagelund skyter ivrig inn med sin side av saken.

– Men også å prøve ut ting. Gå utenfor komfortsonen, utenfor normalen. Våg å være innovativ.

Artikler relevante