Access all Areas vil være et didaktisk prosjekt som stimulerer til improviserende og skapende samarbeidsprosesser i musikk og dans i digitale lyd-og videobaserte format.
Prosjektet er rettet mot studenter i musikk og dans på bachelornivå og ment å støtte studentenes kunstneriske utvikling og kompetanse i improvisasjon og tverrfaglig samarbeid, samt være et mulig verktøy for nettverksbygging via digitale plattformer. I prosjektet undersøkes didaktiske metoder som skal skape nye innsikter om og verktøy for tverrfaglig undervisning i høyere utdanning.
Det vil også utvikles en software i samarbeid med softwareutvikler Dag Egil Njaa som brukes som digitalt arbeidsverktøy i prosjektet. Det kunstneriske arbeidet som skapes av studentene vil resultere i digitale improvisasjonsbaserte komposisjoner i lyd og bilde/video.
Hvordan kan man på tvers av disipliner, kunstinstitusjoner og geografiske avstander legge til rette for samarbeid og samspill? Access all Areas vil svarei på det økende behovet for bærekraftige måter å bringemennesker sammen i en stadig mer globalisert og miljøutfordret verden. Et konkret eksempel er Covid-19- pandemien hvor krav om sosial distanse har ført til opphør av fysiske møtearenaer og en oppblomstring av deling av kunst via digitale plattformer.
Musikeres og danseres yrkesutøvelse er tidvis nomadebasert, og dette skaper både økonomiske og miljørelaterte utfordringer. Her vil prosjektet være nyttig for studentenes fremtidige yrkesutøvelse som profesjonelle kunstnere ved at de tilegner seg metoder og verktøy for samarbeidskonstellasjoner på tvers av geografiske avstander, kunstinstitusjoner og disipliner. Et slikt format/plattform kan også tenkes å møte økonomiske utfordringer i universitetssektoren, f.eks. som evalueringsgrunnlag for eksterne veiledere.
Access all Areas har formulert følgende problemstilling for prosjektet: