Fagområde: Musikkpedagogikk
Brit Ågot Brøske: Music for all. Utdanningsendring i et India-Norge samarbeid.
Hva kjennetegner interkulturelt samarbeid om musikkpedagogisk utvikling?
Sammendrag
Prosjektets fullstendige tittel er «Transformative spaces of Music for All. Exploring contradictions, agency, and music educational change in an India-Norway partnership».
Temaet for Brit Ågot Brøskes doktorgradsprosjekt er internasjonalt samarbeid om utvikling av musikkutdanning. Studien relaterer seg til et interkulturelt partnerskap mellom India (SaPa) og Norge (NMH), der ett av målene har vært å gjøre musikkutdanning tilgjengelig for alle barn i India uavhengig av talent og sosioøkonomisk bakgrunn.
Les mer om samarbeidsprosjektet Education IN music 2017-2023 (nmh.no).
Forskningsprosjektet utforsker utfordringer og muligheter i utviklingen av en inkluderende modell for musikkutdanning som ønsker å bidra til at alle barn får tilgang til musikkutdanning av høy kvalitet. Brøske undersøker i hovedsak utviklingen av skoleprogrammet SaPa in schools, som er initiert og drevet av Subramaniam Academy of Performing Arts (sapaindia.com) i Bangalore, India. NMH har vært en samarbeidspartner i flere deler av prosjektet.
Artikler relevante
Publisert: 15. sep. 2020 — Oppdatert: 30. mai 2025