Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Martyna Kosecka: Mini-opera - Om protestens dramaturgi

Kvinne på en mørk scene

Hva er en mini-opera og kan den sies å tilhøre operasjangeren?

Fagområde: Kunstnerisk utviklingsarbeid

Sammendrag

Om prosjektet

Prosjektets fulle tittel er «Mini-opera: Om protestens dramaturgi». Prosjektet består av å komponere en serie korte operakonsepter. Komposisjonene er en utforskning av hva en mini-opera kan være, og hvilken plass mini-operaen har innenfor en bredt forstått performativ kunstpraksis. Kosecka har en transdisiplinær tilnærming i studien. Hun kombinerer musikk, instrumentalt og eksperimentelt teater, blandede medier og opera med perspektiver fra antropologi, sosiologi og refleksjoner rundt kvinners rettigheter.

Gjennom de valgte perspektivene diskuterer Kosecka kvinners rolle og behandling i dagens samfunn. Hun bruker kvinnen som utgangspunkt for å forstå operaens utvikling og nåværende institusjonelle utfordringer, og hun bruker operaen til å utforske utfordringer knyttet til kvinners rettigheter og kampen mot undertrykkelse og diskriminering.

Forskningsspørsmål

Prosjektet har følgende forskningsspørsmål:

  1. Mini-operaens tidsrammer: Hvordan påvirker forkortelsen av det dramaturgiske plottet innhold og budskap, og hvordan påvirker de ulike fremføringspraksisene mini-operaens endelige form? Hva er egentlig en mini-opera?
  2. Kvinnenes rolle i mini-opera: Hva er kvinners rolle og definisjon i mini-opera-forskningen?
  3. Komponisten som sosial aktivist: Komponisten – sosial aktivist eller sensitiv kunstner? Hvorfor velge å manifestere seg gjennom kunst?

Dokumentasjon av prosjektet

Koseckas kunstneriske prosjekt skal dokumenteres gjennom en performance-installasjon med de mini-operaene som er skapt i løpet av prosjektperioden. I tillegg vil Kosecka arrangere en paneldiskusjon om opera i det 21. århundre, mini-opera og kjønnsspørsmål.

Artikler relevante

Publisert: 25. aug. 2023 — Oppdatert: 14. feb. 2025