Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Olav Renolen Aasbø: Digitaliseringen av musikkfaget i grunnskolen

Hvordan preger digitaliseringen av skolen musikkfaget, og hvilke muligheter og utfordringer opplever lærere i møte med denne utviklingen?

Fagområde: Musikkpedagogikk/Utdanningsforskning i musikk

Sammendrag

Formålet med prosjektet er å gjøre en bred kartlegging av digitaliseringen av musikkfaget i grunnskolen, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan preger digitaliseringen av skolen musikkfaget, og hvilke muligheter og utfordringer opplever lærere i møte med denne utviklingen?

Prosjektet benytter en flermetodisk tilnærming med designet «explanatory sequential design», der kartleggingen gjennomføres ved hjelp av to nasjonale spørreundersøkelser etterfulgt av intervjuer med musikklærere om temaet. Resultatene analyseres og drøftes opp mot tidligere forskning rundt bruken av digitale verktøy i musikkfaget.

Teoretiske innfallsvinkler er blant annet TPACK, PEAT-modellen, affordance, kunnskapsformer, fagsyn, digital kompetanse og kjønnsforskjeller ved bruk av digitale verktøy. Prosjektet vil bidra med ny kunnskap om innvirkningen den økte tilgangen på og bruken av digitale verktøy har hatt på faget, og er relevant for CERMs ønske om forskning på digitale utfordringer i musikkfaget.

***

Olav Renolen Aasbø er ansatt som stipendiat tilknyttet det vitenskapelige ph.d.-programmet fra 1. september 2024.

Publisert: 29. mai 2024 — Oppdatert: 26. nov. 2024