Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Randi M. Clausen Aarflot: Barnekorenes betydning i Den norske kirke.

Hvilke diskurser eksisterer rundt barnekorenes betydning i Den norske kirke?

Fagområde: Musikkpedagogikk/Utdanningsforskning i musikk

Sammendrag

Prosjektet har som mål å undersøke hva barnekorene i Den norske kirke betyr for ulike grupper: barna som deltar, deres foreldre/foresatte, ulike ansattgrupper og kirken som organisasjon.

Den overordnede problemstillingen for prosjektet er som følger:

Hvilke diskurser eksisterer rundt barnekorenes betydning i Den norske kirke?

Problemstillingen konkretiseres i følgende spørsmål:

  • Hva opplever og lærer barn som deltar i barnekor i Den norske kirke?
  • Hva mener foreldre/foresatte til barn som deltar i barnekor i Den norske kirke at barna deres lærer og opplever? Hvilke erfaringer har de voksne selv med barnas kordeltakelse?
  • Hvordan omtaler ulike ansattgrupper i Den norske kirke barnekorenes betydning på egen arbeidsplass og i Den norske kirke som organisasjon?
  • Hva sier Den norske kirkes styringsdokumenter om barnekorenes betydning?

Det empiriske materialet består av intervjuer og dokumentanalyse. Det teoretiske rammeverket inkluderer diskursanalyse basert på teoriene til Laclau og Mouffe, med særlig fokus på å identifisere antagonistiske diskurser. Hartmut Rosas resonansteori vil også bli anvendt i diskusjonen.

Studien vil bidra med forskning på det frivillige musikklivet, og den er relevant for utviklingen av kirkemusikkutdanningen. I tillegg vil prosjektet bidra med metodologisk kompetanse i forskning som involverer barn.

***

Randi Aarflot er tatt opp på ph.d.-programmet i musikkforskning og ansatt som stipendiat fra 1. september 2025.

Publisert: 30. mai 2025 — Oppdatert: 19. nov. 2025