Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music
No En
Søk

Abjad Dream

Illustrasjon av gammelt, persisk notasjonssystem.

Abjad Dream er en performance for piano og kvadrofonisk lydsystem, av og med ph.d.-stipendiat Idin Samimi Mofakham.

Idin Samimi Mofakham

Idin Samimi Mofakham om konserten

Musikken fra middelalderens Iran ble notert med et system ved navn Abjad. Teoretikere og musikere fra perioden pleide å la hver enkelt bokstav fra alfabetet høre til en enkelt fingerposisjon på instrumentenes gripebrett, og den nøyaktige avstanden mellom intervallene ble uttrykt i tall.

Som stipendiat ved Musikkhøgskolens ph.d.-program for kunstnerisk utvikling, har jeg funnet mange musikkverker skrevet i Iran mellom det 9. og det 15. århundret. Arbeidet med å oversette denne måten å organisere tonene på og det teoretiske innholdet i bøkene, til det moderne, europeiske notasjonssystemet, ga meg ideen om en reise gjennom de ulike stemmingene. Ved å slå sammen funnene har jeg skapt mitt eget lydlige rom – min egen Abjad-drøm – som har blitt til en trygg, magisk, men unaturlig forlokkende og unik melodisk verden.

Medvirkende

  • Martyna Kosecka (piano)
  • Idin Samimi Mofakham (elektronikk)
Idin lener seg mot en vegg, ser mot høyre og smiler.

Holografisk komposisjonsteknikk

Holografisk komposisjonsteknikk er Idin Samimi Mofakhams kunstneriske utviklingsprosjekt på ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid.

Les mer

Publisert: 17. des. 2021 — Oppdatert: 11. jan. 2022