Tabita Berglund
Tabita Berglund er en av nåtidens mest spennende og etterspurte unge dirigenter, og er i dag ansatt som første gjestedirigent i både Detroit Symphony Orchestra og Dresdner Philharmonie. I sesongen 2024 har hun debutert med Houston Symphony og Minnesota Orchestra, og hun har dirigert Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Mozarteum Orchester Salzburg, Orchestra della Svizzera Italiana, Stockholm-filharmonien, Orchestre national de Lyon, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich og Trondheim symfoniorkester. I desember leder hun Tsjajkovskijs Nøtteknekkeren på Den Norske Opera og Ballett.
Berglund har studert på Norges musikkhøgskole – først som cellostudent hos Truls Mørk, og deretter med orkesterdirigering hos Ole Kristian Ruud. Hun spilte cello jevnlig med Oslo- og Bergen-filharmonien før dirigering ble hennes hovedvirke. Debutplaten kom i 2021, og med fiolinist Sonoko Miriam Welde og Oslo-filharmonien ble hun nominert til Spellemann i kategorien klassisk 2022.
Solistene
Sandra Christensen Trøan, fra Drammen, og Lukas Flink, fra Malmö, studerer respektive 4. og 3. år på bachelorstudiet ved NMH. De har gjennom studiet spilt sammen i en mengde forskjellige kammer- og orkesterprosjekter, men dette er første gang de spiller sammen som solister.
Fagottist Maximilian Stelzer ble født i Fürstenfeldbruck nær München i 1993, og begynte å spille fagott da han var elleve år gammel. Han tok bachelor ved Statens universitet for musikk i Trossingen i Tyskland under professor Akio Koyama, hvor han fullførte graden i 2019. Derfra fortsatte han sine masterstudier ved Hamburgs universitet for musikk og teater med professor Christian Kunert. I 2022 besto han opptaksprøven som akademimedlem i Hamburgs symfoniorkester og fikk deretter mer erfaring som profesjonell orkestermusiker i sesongen 2022/23. Deretter tilbrakte han ett år som Erasmus-student ved Norges musikkhøgskole i Oslo, med professor Dag Jensen og Alessandro Caprotti. Siden august i år har han fortsatt med sitt andre masterstudium på samme sted.
Han har opparbeidet seg videre profesjonell erfaring i orkesterspill, som assistent med Südwestdeutschen Kammerorchester Pforzheim, Staatsorchester Braunschweig, Schleswig-Holstein State Theater & Symphony Orchestra Flensburg, Philharmonisches Kammerorchester Wernigerode, Junge Deutsche Philharmonie og i et samarbeidsprogram med det russisk-tyske musikkakademiet i samarbeid med Mariinsky Theatre Orchestra St. Petersburg. Når det gjelder kammermusikk, har han arbeidet i Hamburg fra 2020–2023 som stipendiat ved Yehudin Menuhin Live Music Now Foundation.