– Jeg ble oppfordret, er Martinsens kontante svar på hvorfor han søkte seg til NMH.
Med oppvekst i en musikalsk familie og daglig øving på barytonhorn og etter hvert trombone, ble Gardemusikken i 1973, etter videregående, et naturlig valg. Flere av de han tjenestegjorde med, valgte musikken som yrkesvei.
– En av de andre i Gardemusikken, Arne Martin Grimsby, introduserte meg for NRKs juniororkester og dirigenten, Herbert Bergene. Arne Martin var på den tiden utdannet musiker, og ba meg om å søke NMH. I hans øyne var jeg god nok, og det var nok for meg!
En bekreftelse gir trygghet. Men Martinsen skulle snart få erfare det store omveltningen fra å være bejublet til å bli en av mange dyktige.
– Jeg var vant til å være en av de unge musikertalentene i Mosjøen og fikk masse positiv oppmerksomhet. Forventningen var vel at det skulle føles på samme måte i Oslo. Men selv om jeg fikk mange oppdrag, gjorde ingen noe særlig nummer av det. Folk var ikke så rause og rosende som jeg var vant med i hjembyen. De profesjonelle musikerne var gode musikere alle sammen, det var helt vanlig. Den læringskurven var bratt, påpeker Martinsen.
Han eksemplifiserer med et prosjekt i Kringkastingsorkestret. Han kom godt forberedt, gledet seg til samspillet med de andre, og håpet på rosende tilbakemeldinger.
– Jeg var selvopptatt og høy på meg selv da jeg fikk spille med de beste – og samtidig litt beskjeden. En av de andre trombonistene sa, på en humoristisk måte, at dersom jeg lurte på om jeg var god nok, kunne jeg bare følge med på telefonen. Sluttet den å ringe med flere engasjementer, kunne jeg jo vurdere om jeg var god nok. Den meldingen satt. Vedkommende så hvor stor trang jeg hadde til bekreftelse. Men det førte til at jeg vendte meg innover, og en periode turte jeg nesten ikke å snakke med mine kollegaer, fortelle Martinsen.
Men etter hvert bestemte han seg for å møte denne redselen.
– Jeg gikk til gitaristen Freddy Lindquist i en pause på en NRK-jobb, og spurte om han digget den amerikanske gitaristen Larry Carlton. Vi hadde plutselig mye å snakke om. Dette har senere blitt et verktøy for meg, å snakke til fremmede mennesker, alt fra kjendiser til folk i kassakøen på butikker. Jeg kan forholde meg til min egen prestasjonsangst ved å snakke med andre. Folk er folk. Og vi mennesker trenger slike fellesskap.