Arne Nordheim har beskrevet undervisningen hos Finn som «en leverandør av inspirasjon, entusiasme og oppmuntring» (Nordheim 1982). I tillegg til å vise til sine egne komposisjoner – som stryketrioen, blåsekvintetten og fløytesonaten – hadde Bruckners symfonier, spilt på grammofon med 78-plater, en sentral plass i undervisningen. Han hadde også til disposisjon et harmonium, der elevenes oppgaver og komposisjoner ble dissekert. Ifølge Nordheims beskrivelse la Finn alltid for dagen et voldsomt temperament og en musikalsk intensitet som inspirerte elevene til fortsatt innsats når de forlot undervisningen.
8. desember 1969 mottok Finn et brev fra Musikkonservatoriet i Oslo, signert rektor Anfinn Øien. Han var ansatt i en stilling som leder av undervisningen i komposisjon. Finn var svært begeistret for å ha blitt tilbudt stillingen, noe han utdypet i intervjuer med Aftenposten og Dagbladet 22. og 23. desember.
Allerede i den første komposisjonsklassen var det flere studenter som senere skulle bli sentrale profiler i norsk musikkliv, som Jon Persen, Lasse Thoresen, Magne Hegdal og Terje Rypdal. Finn begynte straks å tilpasse undervisningen til sine nye ideer, der Hindemiths Unterweisung og tolvtoneteknikk sto sentralt. På mange måter ble årene fra 1970–73 en prøveperiode for diplomstudiet som ble opprettet når det private konservatoriet i 1973 ble omgjort til statlig musikkhøgskole.
Musikkhøgskolen
Ved den nyopprettede Musikkhøgskolen ble det utlyst en professorstilling for å lede diplomstudiet i komposisjon. Det var fem søkere, og Finn Mortensen ble ansatt. Han begynte umiddelbart å utvikle helt nye fagplaner for studiet. Planen var delt i fire nivåer, der hvert nivå ble innledet med formlære. På første nivå ble det vektlagt «harmonilærens formdannende tendenser, sonate- og fugelære», med eksempler fra Haydns og Bruckners symfonier, dessuten instrumentasjonslære med eksempler fra de store mestre. I tillegg var det studier av utvidet tonalitet, særlig med eksempler fra Hindemiths Ludus Tonalis. På neste nivå var det formtyper fra utvidet tonalitet, og tolvtoneteknikk, med eksempler fra den andre wienerskoles komponister. På tredje nivå ble studentene innført i serielle teknikker, blant annet Stockhausens musikk, og på siste nivå aleatoriske og variable formtyper. Det var altså et svært moderne og nyskapende opplegg studentene ble møtt med.
For å komme inn på diplomstudiet var det en forutsetning at studentene hadde en kandidateksamen eller tilsvarende. Det var også en forutsetning at de behersket et instrument godt. Studiet inneholdt klassetimer der de nevnte emnene ble undervist, men like viktig var enetimene der studentene presenterte sine egne arbeider og fikk dem kommentert av Finn. Den musikalske bredden Finn hadde var viktig for å bidra til at studenter med svært ulik bakgrunn og stor sjangerbredde fikk utbytte av undervisningen.
Samtidig er det grunn til å merke seg at planen nettopp speilet Finns egen vei gjennom sine studier. Han hadde skaffet seg et allment grunnlag i formlære, harmonilære og polyfoni før han oppdaget Hindemiths Unterweisung, som ble basis for hans første komposisjoner, op. 1–6. Så fulgte København-studiene hos Bentzon der han oppdaget tolvtoneteknikkens følelsesmessige muligheter. På 1960-tallet møtte han Stockhausen og ble engasjert i den serielle musikkens muligheter, før han beveget seg inn i aleatorikk og variable former, for eksempel i Lykkehjulsonaten, op. 26.
Autodidakt?
Avslutningsvis er det aktuelt å samle noen tråder rundt spørsmålet om Finn var selvlært, slik han selv hevdet, og som bringer oss til spørsmålet om det var mulig å bli professor utelukkende gjennom selvstudier.
Denne fortellingen om Finns utvikling gir ulik informasjon. Dersom vi forstår autodidakt i enkel betydning som selvlært, fører det umiddelbart til spørsmål om hvor mye han hadde lærte av Thorleif Eken, Klaus Egge og Niels Viggo Bentzon. Det er ganske klart at han gjennom den undervisningen fikk en grunnleggende ballast for videre studier, for eksempel selvstudiene av Hindemiths Unterweisung.
Store norske leksikon definerer autodidakt som «en person som er selvlært eller utdannet på egen hånd.» Wikipedia gir imidlertid en mer utfyllende definisjon: «En autodidakt person er selvlært og har ingen formell utdanning innen det faget vedkommende utfører.» Med en slik forståelse er det hevet over tvil at Finn var autodidakt, som han selv uttrykte: Han hadde ingen eksamener og hadde heller ikke blitt vurdert av noen. De vurderingene han hadde blitt utsatt for var anmeldelser i aviser etter oppføringer av hans komposisjoner. Hans kompetanse i satstekniske eller komposisjonsteoretiske emner ble aldri formelt vurdert.
Gjennom sitt arbeid som underviser, som privatlærer og som lærer ved musikkonservatoriet, dokumenterte han åpenbart sin betydelige realkompetanse. De nye studieplanene han utviklet reflekterer også solid faglig innsikt. Spesielt la han vekt på Hindemiths teorier, tolvtoneteknikk og serialisme – emner der han var autodidakt i alle ordets betydninger. Interessant er det også at det i disse emnene ikke fantes en formell utdanningsvei. I hvert fall i det norske fagmiljøet var det ingen som kunne veilede eller vurdere hans faglige kompetanse. Det var derfor naturlig at han kunne bli utnevnt til professor ved Norges musikkhøgskole, selv uten formell utdanning i faget han skulle undervise og veilede i.