– Du ser på beina at hun er en yngre madam, smiler Liv Glaser, peker på C. Bechsteins svarte klaver fra 1911, det mest moderne av de fem «madamene» på hammerklaverrommet i kjelleren på Norges musikkhøgskole (NMH).
Havanna, som rommet kalles, er lekeplassen til den 82 år gamle pianisten og pedagogen. Glaser spretter entusiastisk fra det ene instrumentet til det andre, demonstrerer hvor definert Brahms’ tette bassakkorder låter i pianissimo på A. Graffs originale hammerklaver fra 1825; hvordan fingerpedal fungerer på kopien av Mozarts klaver fra rundt 1790, laget på modell etter Anton Walter. Hun spiller og forklarer, ler og gestikulerer.
– Du vet, da jeg kom til Frankrike kunne jeg ikke så godt fransk, så da brukte jeg kroppsspråket desto mer. «Vi som trodde nordmenn var så stive», sa de da!
Hun ler igjen, det smitter. Liv. At hun lever opp til navnet som musikerforeldrene Ernst Glaser og Kari Marie Aarvold ga henne skal være sikkert.
– Man blir eldre, tregere og får litt vondt i leddene, men da er det desto viktigere å trene.
Hun har forlatt pianokrakken til fordel for en stol, trommer med fingrene på bordet foran seg.
– Å spille er fantastisk trening for leddene.
Kongelig musiker
Glaser ble nylig utnevnt som Kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Et langt liv i musikken, som siden den profesjonelle debuten i 1960 har rommet flittig turnering og undervisning i både inn- og utland, feires med overrekkelse av dekorasjonen i en egen seremoni på NMH mandag 30. april. Utmerkelsen får hun «for sin fremragende innsats for norsk musikkliv» skriver slottet på sine hjemmesider. Hovedpersonen selv rister litt på hodet, tydelig ærbødig.
– Det betyr at jeg kanskje har gjort noe i mitt liv, selv om jeg synes det er litt ufattelig. Jeg har jo bare sittet og øvet! Men jeg har vært mye ute og reist og presentert norsk musikk, så jeg føler jeg har gjort en del for Norge på den måten.
Det er ikke første gangen Glaser får en utnevnelse fra kongen. I 1965 mottok hun Kongens fortjenestemedalje i gull, og ble like etter med kong Olav på hans offisielle reise til Iran og Thailand som kongelig musiker.
– Jeg dro rundt til skoler i Bangkok og presenterte norsk musikk, og jeg spilte Grieg på de offisielle middagene til kong Olav. Og som kongelig pianist måtte jeg ha en medalje.
Turen var fantastisk, minnes hun, men litt stress. Særlig når det kom til hvordan hun skulle tiltale de kongelige. Skulle hun neie eller si «deres majestet», hva var rett, hva var galt …
– Etiketten var mer strevsomt enn spillingen. Ved klaveret kunne jeg slappe av og føle meg trygg.
Med blikket fremover
Når man får en utmerkelse for sin innsats for norsk musikkliv er det kanskje naturlig å tenke tilbake – på møtet med Sir John Barbirolli, for eksempel, som dirigerte da hun var solist med Oslo-Filharmonien og som inviterte henne til å spille tre konserter med berømte Hallé Orchestra i Manchester. Eller på studietiden i Paris hvor hun blant annet studerte Ravel og andre franske komponister med professor Vlado Perlemuter, som hadde gjennomgått alle Ravels verker med Ravel selv.