Det finnes en historie om Liv Glaser ikke mange vet om. I samme sekund som hun ble født 23. september nittenhundreogtrettifem, spratt lokket opp av en rekke flygler og pianoer over hele landet, i ren spenning og glede. Ingen kunne forklare hendelsen og overalt undret pianolærere og elever seg over…
Neida, vi behøver ikke å skrøne. Hun sitter foran oss. På ordentlig. Liv Glaser. Pianisten, pedagogen, musikkprofessoren. 154 centimeter fra topp til tå. Jeg ser ned på hendene hennes. Hvilke tangentmaraton de har vært gjennom.
Så la oss øyeblikkelig hoppe 50 år tilbake i tid, og til en konsert med Filharmonien, dirigenten Kirill Kondrasjin, Liv Glaser og med Ravels G-dur-konsert på programmet. Slik den er skildret i Ketil Bjørnstads roman Sekstitallet fra 2016, der Liv Glaser er en slags uoppnåelig gjennomgangsfigur:
Hun har blå kjole med korte ermer. Han ser armene hennes. De fine, nesten umerkelige musklene. Alle timene hun har sittet alene og tilegnet seg denne musikken. Nå er det brytekamp mellom henne og Kondrasjin. Men hun lar seg ikke vippe av pinnen. Hun spiller brilliant, suverent, konsentrert.
Det måtte bli slik
Liv Glaser er født inn i musikken, døpt i et notebad og oppdratt av harmonikken. Far Ernst var konsertmester i Filharmonisk Selskaps Orkester og mor Kari Marie Aarvold var pianist og pedagog. Som både profesjonelt og i fritiden også bedrev Glasers duo, trio, kvartett eller kvintett – i det livlige hjemmet.
Orkesterdebut 24 år gammel med Musikselskabet Harmonien i 1959, debut med Filharmonien i Oslo (pappas orkester) året etter – og påfølgende uke med klaveraften i Universitetets aula. Etterfulgt av tallrike konserter over hele verden og en hel rekke plateutgivelser.
I 1969 begynte hun parallelt med sitt solistvirke på en pedagogisk tilværelse. Tilknyttet Barratt Due i flere år, og Norges musikkhøgskole helt fra starten i 1973 – som fortsatt er hennes arbeidsplass, de siste årene med vekt på faget historiske klaver og oppføringspraksis.
De bratteste bakkene
Attestene løper foran henne, pianister i flere generasjoner forteller om et varmt menneske og knakende dyktig pedagog.
– Det er jo hyggelig å høre. Muligens er jeg litt for mild. Jeg har nok også stilt krav, men slikt behøver jo ikke å piskes inn. Det som er viktig for meg er å motivere og inspirere studenten til å forske og bli selvstendig. Om jeg har lykkes med det, vet jeg ikke. Men det har alltid vært en drivkraft. Og for mitt eget vedkommende er min lille og velkjente mantra uansett: Man lærer så lenge man har elever.