Da Sentralen stengte sine scener sammen med resten av landet og verden for øvrig, antok de ansatte først at situasjonen ville være løst over påske. I mellomtiden planla de å rydde litt, siden muligheten bød seg. Det ble bare én dag med rydding og hjemmekontor før ting tok en helt annen vending.
Alf Magnus Reistad svarer på ingen måte umiddelbart ja når han blir konfrontert med ryktene om at det har gått bra for Sentralen siden 12. mars. Det skal vise seg å være beskjedent av ham, i hvert fall hvis man sammenligner med kultur-Norge generelt. Strømmekonsertene som omsider tok form på internett, var jo stort sett med musikere som spilte fra egen stue. Den daglige lederen for kulturhuset i Øvre Slottsgate er overbevist om at det har vært avgjørende for dem å holde konserttilbudet på huset gående, nesten helt fra første stund.
– Lørdag morgen ringte Christer Falck med ideen om Koronerulling, to dager etterpå. Før jeg hadde våkna.
På seks dager var både bildeproduksjon, teknikere og betalingsløsning på plass, alt med smittevern og trygghet øverst på prioriteringslisten. Publikum kunne strømme konsertene gratis eller betale det de selv ønsket. 18. mars. var konsertserien med det tidsriktige navnet i gang, og den 28. april hadde Sentralen produsert over 100 konserter.
Og fått inn 4, 2 millioner kroner. 3, 2 av dem har gått tilbake til musikerne, støtteapparatene deres, teknikerne og bandene. Den siste millionen gikk til veldedige organisasjoner, som Røde kors, Mental helse, Stine-Sofies stiftelse og Dråpen i havet, etter ønske fra de største artistene, som ikke ville spille inn penger til seg selv.
– I starten var det helt sånn over-giverglede, forteller Reistad. – Men etter hvert varierte det på hvor stor og kjent musikeren var. Det var alle sjangre omtrent med på dette, og de aller største artistene trekker alltid flest seere og også mest penger, men ellers var det ganske jevnt. Mange jazzutøvere fikk veldig mye, og noe av det klassiske også.
Vippset to kroner
34 tusen bidrag gjennom Vipps og tilsvarende løsninger, har gitt et gjennomsnitt på 125 kroner per transaksjon. Når artistene består av alt fra kammermusikk til Staysman, blir publikummet ganske variert. Da sistnevntes strøm begynte, kom det inn en rekke vippser på to kroner.
– Så jeg tenkte: Er småungene oppe så sent? Spør Reistad og humrer.
Hvordan har artistene og musikerne opplevd det?
– Bare positive tilbakemeldinger. Også syntes de det var gøy å se se hvor glade dette gjorde folk der ute. Det synes jeg var noe av det hyggeligste, hvor mye dette betydde for publikum som så og hørte på.