Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Pia­no Play­ing in Beethoven’s Vien­na. Recon­struc­ting the Tech­ni­que, Explo­ring its Musi­cal Appli­ca­tion

Fargebilde av Graf fortepiano, 1826. Palazzo Contucci, Montepulciano.

Hvordan kan en rekonstruksjon av den wienerklassiske klaverteknikken endre den musikalske fremføring og vår forståelse av primærkildene? Dette er temaet for Christina Kobbs doktoravhandling.

I en rekke studier om klaverspill og oppføringspraksis på 1700- og 1800-tallet, er læreverk – sammen med studier av manuskripter og originalinstrumenter – hovedpremissene for arbeidet. Også i denne studien opptrer dette kildematerialet som grunnleggende informanter om fortidens musikalske praksiser. Men er informasjonen tilstrekkelig til å rekonstruere en utryddet instrumentalteknikk?

Wienerklaveret, eller hammerklaveret, som ble utviklet på 1780-tallet, skilte seg fra engelske og franske klaver i konstruksjon og klanglige egenskaper. Imidlertid opphørte denne byggemåten mot slutten av 1800-tallet, og den spesielle wienerteknikken forsvant med tiden. Kan teknikken likevel rekonstrueres – uten noen ‘levende vitner’ eller klanglige bevis fra datidens praksis? Tesen her, er at wienerteknikken kan rekonstrueres fra beskrivelser av grunnleggende sit-testilling og arm-, hånd- og fingerbevegelser i klaverspill. I seks klaverskoler fra 1820-tallets Wien er disse beskrevet i detalj og uten vesentlige forskjeller – og utgjør dermed grunnlaget for rekonstruksjonen. Blant lærebokforfatterne finner vi Mozarts elev, Johann Nepomuk Hummel, og Beethovens elev, Carl Czerny, som begge var blant Wiens ypperste pianister tidlig på 1800-tallet.

Imidlertid skiller den rekonstruerte wienerteknikken seg vesentlig fra våre dagers klaverteknikk. Forskjellene blir hørbare i tonedannelse og frasering, i alt fra enkle skalaer til virtuose passas-jer. En rekke praktiske eksempler av vanlige hendelser i klaverspill (skalaer, brutte akkorder, sprang, legato, akkompagnementsfigurer, osv.), diskuteres inngående, og demonstreres i utvalgte musikkeksempler. I tekst og video forklares forskjeller i bevegelsesforløp og idiomatisk interpretasjon. Slik blir rekonstruksjonen av wienerteknikken et tankevekkende innlegg i diskusjonen om klaverspill på Beethovens tid.

Om prosjektet

Les mer om Kobbs prosjekt på nettsidene, blant annet om disputasen.

Publikasjoner relevante

Publisert: 2. nov. 2022 — Oppdatert: 8. jul. 2024