Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Christina Kobb: Klaverspill i Beethovens Wien

Christina Kobb, portrettbilde

Hvordan kan en rekonstruksjon av den wienerklassiske klaverteknikken endre den musikalske fremføring og vår forståelse av primærkildene?

Fagområde: Oppføringspraksis

Sammendrag

I en rekke studier om klaverspill og oppføringspraksis på 1700- og 1800-tallet, er læreverk – sammen med studier av manuskripter og originalinstrumenter – hovedpremissene for arbeidet. Også i denne studien opptrer dette kildematerialet som grunnleggende informanter om fortidens musikalske praksiser. Men er informasjonen tilstrekkelig til å rekonstruere en utryddet instrumentalteknikk?

Wienerklaveret, eller hammerklaveret, som ble utviklet på 1780-tallet, skilte seg fra engelske og franske klaver i konstruksjon og klanglige egenskaper. Imidlertid opphørte denne byggemåten mot slutten av 1800-tallet, og den spesielle wienerteknikken forsvant med tiden. Kan teknikken likevel rekonstrueres – uten noen ‘levende vitner’ eller klanglige bevis fra datidens praksis? Tesen her, er at wienerteknikken kan rekonstrueres fra beskrivelser av grunnleggende sit-testilling og arm-, hånd- og fingerbevegelser i klaverspill. I seks klaverskoler fra 1820-tallets Wien er disse beskrevet i detalj og uten vesentlige forskjeller – og utgjør dermed grunnlaget for rekonstruksjonen. Blant lærebokforfatterne finner vi Mozarts elev, Johann Nepomuk Hummel, og Beethovens elev, Carl Czerny, som begge var blant Wiens ypperste pianister tidlig på 1800-tallet.

Imidlertid skiller den rekonstruerte wienerteknikken seg vesentlig fra våre dagers klaverteknikk. Forskjellene blir hørbare i tonedannelse og frasering, i alt fra enkle skalaer til virtuose passas-jer. En rekke praktiske eksempler av vanlige hendelser i klaverspill (skalaer, brutte akkorder, sprang, legato, akkompagnementsfigurer, osv.), diskuteres inngående, og demonstreres i utvalgte musikkeksempler. I tekst og video forklares forskjeller i bevegelsesforløp og idiomatisk interpretasjon. Slik blir rekonstruksjonen av wienerteknikken et tankevekkende innlegg i diskusjonen om klaverspill på Beethovens tid.

Ph.d.-avhandlingen

Tittel: Piano Playing in Beethoven’s Vienna. Reconstructing the Technique, Exploring its Musical Application.

Avhandlingen er en monografi, og den er skrevet på engelsk. Avhandlingen inneholder lyd- og videoeksempler der blant andre Kobb er utøver.

Avhandlingen er ikke tilgjengelig digitalt. Kontakt Christina Kobb om du ønsker avhandlingen som bok eller pdf.

Christina Kobb med bedømmelseskomiteen og disputasleder
Christina omkranset av (fra venstre) komitéleder Hans Olav Gorset, opponent Clive Brown, opponent Lise Marit Meling og disputasleder Astrid Kvalbein.

Artikler relevante

Publisert: 10. juni 2022 — Oppdatert: 26. nov. 2025