Under kammermusikkuka 2019 ble forventningsbruddet systematisert. Gjennom hele uka ble publikum invitert til ulike former for sjangereksperiment, samlet under fanen «crossover». Oslo Strykekvartett inviterte til konsert med Solveig Slettahjell i Levinsalen på Musikkhøgskolen.
Heller ikke Slettahjell er fremmed for musikalsk lek og sjangeroverskridelser. For noen år siden fremførte hun sangsyklusen «Dichterliebe» (1840) av Robert Schumann, rekomponert av Henrik Hellstenius, med Oslo-Filharmonien i Konserthuset. I anmeldelsene som fulgte, ble det blant annet kalt en genistrek at Hellstenius hadde hentet inn en jazzvokalist til å fortolke den nye versjonen av de romantiske liedene til Schumann. Slettahjell selv synes det var en sjokkartet opplevelse.
– Det sitter over hundre mann der som er grisegode alle sammen, ikke sant! Vanligvis jobber jeg et halvt år med et materiale. Denne gangen måtte jeg øve alene inntil tre dager før konserten. Men sånn er det med et orkester. Man må lære seg stoffet og så kaste seg ut i det, sier hun.
Et annet talende eksempel er albumet som Slettahjell spilte inn med Vertavokvartetten, «Poetisk tale» (2016), hvor Øivind Varkøy skrev musikken og Kjetil Bjerkestrand arrangerte for strykerne. Tekstlig sett var prosjektet også en crossover, da låtene var tuftet på dikt av Gunvor Hofmo, Jon Fosse, Arnold Eidslott og Arnfinn Haram.
– Å spille med Vartavokvartetten var helt fantastisk. Men det var avgjørende å ha med Kjetil på laget. Jeg tror det er vitalt at den som skal arrangere musikken for ensemblene har forståelse for begge leire. Slik at man unngår vekting, enten av den ene eller andre siden, sier Slettahjell.