Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Grensekrysseren

Trompetist Lasse Bergmann har kalt masterkonserten sin «Langt over streken?» Stikkord er uvanlige besetninger, humor og oppfinnsomhet.

– Det finnes mange som kan spille musikken som står i notene, sier Lasse Bergman.

Det er en av grunnene til at han ønsker å finne en egen måte å spille på.

– Jeg elsker følelsen når jeg selv lytter til musikk og oppdager en utøver eller et ensemble som virkelig gjør noe unikt med musikken og fyller musikken med energi og spilleglede.

Å vrenge på musikken

Skulle man være interessert i eksempler, nevner Lasse Bjørn Andor Drage og MIN-ensemblets plate OleBullsHits, hvor de spiller norsk, klassisk musikk i Balkan-stil.

Å arrangere musikk for uvanlige besetninger åpner musikken for nye synspunkt og andre måter å arbeide med musikken på.

Lasse Bergmann, trompetist

Han trekker også frem Mnozil brass:

– De spiller alt fra klassisk til pop, men alltid med sin egen vri og energi. De tør virkelig å vri og vrenge på musikken og er ikke redd for å bruke humor som virkemiddel.

Hvordan jobber du med å komme deg ut av den tradisjonelle interpretasjonsbobla?

– Jeg har samlet et ensemble bestående av fløyte, bassklarinett, trompet, fiolin og cello. Å arrangere musikk for uvanlige besetninger åpner musikken for nye synspunkt og andre måter å arbeide med musikken på, forteller han. – Vi kommer også til å overdrive komponistenes tempo for å få frem en villere energi.

Langt over streken?

Kor langt kan ein dra personleg tolking før ein går over streken?

Les mer om konserten

Artikler relevante