Noen teorifag kunne være tunge, husker hun. Likevel var det som oftest en tydelig kopling mellom teori og praksis. Komposisjons- og arrangeringsfaget er et klart eksempel.
– Faget var spesielt godt tilpasset oss. Målet var at vi skulle kunne være kreative. Vi fikk åpne oppgaver: «Finn en sang som skal brukes i en gruppe og gjør noe med den!». I arbeidet som musikkterapeut gjør man jo nettopp stadige tilpasninger, basert på hvem man jobber med.
Den samme begrunnelsen lå bak det Engen oppfatter som et tyngdepunkt i studiet; øvelsen i å improvisere.
– Jeg var veldig glad i improvisasjonstimene! Det viktigste vi lærte, var å strebe mot å møte mennesker der de er. Et opplegg passer ikke i alle slags situasjoner. En person med demens, eller et barn med autisme har ulike behov, og begge kan ha ulike dager når du møter dem. Noen ganger er det «hurra meg rundt» som passer, andre dager må man tone ned. Kanskje skal vi ikke en gang spille, men danse litt i stedet. Klientene viser veier i musikken, og vi øvde på improvisasjon for å kunne møte dem i dette.
Med desibelmåler på ekskursjon
Fordommen hun hadde, om det litt utsvevende og alternative, var ikke helt uten fundament i virkeligheten, innrømmer Engen, og peker på et bevegelsesfag i året med musikk og helse.
– En gang skulle vi danse ved Majorstukrysset, en slags performance over en struktur vi hadde laget. Det var ikke helt innenfor komfortsonen og jeg hadde neppe blitt med om det ikke var obligatorisk, ler Engen.
Men det var flest fine økter utenfor institusjonen. Hun trekker blant annet frem en lytteekskursjon rundt Vestre gravlund med nestor Even Ruud og en desibelmåler.
– Even lot oss få kjenne på hva vi faktisk hører rundt oss. Det var svært bevisstgjørende!
Utenfor institusjonen var det også praksis, innen mange områder. Engen var innom spesialpedagogisk avdeling i skolen, et sykehjem, en barneavdeling på et sykehus og mer.
– Vi observerte og deltok i arbeidet til musikkterapeuten vi fulgte. Etter hvert fikk vi mer og mer ansvar for å lede an i aktiviteter, sier hun.