Den posisjonen har kommet skolen til gode flere ganger, tror Bratlie. Hver gang det er snakk om å legge NMH inn under andre institusjoner, slik det har vært en rekke ganger siden nittitallet, har Musikkhøgskolen klart å stå imot. Det tror han er en stor styrke.
– Det er en veldig god ting. Å være direkte under departementet, i stedet for å være prisgitt et svært universitetssystem og hele tiden måtte gå via det – det er hele forskjellen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Musikkhøgskolen vil stå seg på nettopp å stå alene. Både styringsmessig og PR-messig må det være det aller beste.
Kalte folk til undervisning
Musikkhøgskolens posisjon kommer imidlertid ikke av seg selv. Studiekvalitet og forskningsresultater kommer av å ha flinke folk i riktige posisjoner, mener Bratlie. Han understreker at skolen allerede hadde mange sterke fagfolk som var aktive i en lang rekke viktige saker, men at det var viktig for ham å hente inn flere gode folk på felt som var i utvikling.
– Ole Kristian Ruud ble ansatt på direksjon, og jeg husker godt at vi kalte Truls Mørk. Det syntes vi var et scoop. Flere meget dyktige fagfolk på forskjellige områder ble ansatt, sier han.
Som rektor lærte Bratlie også at de ansatte i administrasjonen har en viktigere funksjon enn hva som kanskje synes utad.
– Det har alltid vært litt murring om pengebruk og administrasjon på NMH. Hvorfor skal vi bruke så mye penger på å ansette administrative folk? Etter at jeg har vært rektor fikk jeg et nytt syn på hvor nødvendig det er, sier han.
Det er et syn som ikke alltid er like lett å forsvare.
– Jeg hadde noen utvekslinger med noen av de andre faglige lederne, hvor jeg forsvarte dette med administrasjon. Og da satt jeg på en måte på «feil» side, ikke sant? Men jeg så hvor viktig det var. De utvidet ikke bare for moro skyld. Som fagfolk vil vi gjerne at tingene rundt oss skal fungere. Det krever at vi har folk der som tar hånd om det.
Arvesaker
Bratlie trekker stadig frem hvor stor pris han satte på å ha et godt kollegium, både administrativt og musikkfaglig. En rektor skal ikke inn og «trå pedalene for alle sammen». Rektor skal sørge for at folk får jobbet fram det de brenner for.
– Jeg tror at som rektor får du i visse tilfeller mye av æren for ting, bare fordi du er i den posisjonen. Men saker drives fram av forskjellige personer, og det behøver slett ikke alltid være noe som rektor skal ha æren for, sier han.
Selv oppdaget han at han plutselig ble svært populær i jazzmiljøet, da jazz ble skilt ut fra pedagogikkstudiet, og fikk sitt eget utøverstudium. Det var en kamp som hadde foregått lenge, som han helst ikke vil påta seg for mye ære for.
– De syntes jeg var så snill! Noen trodde kanskje at det skulle utvanne Musikkhøgskolens misjon – vi var jo en klassisk institusjon, liksom. Men jeg tror det er tvert imot. De beriker hverandre, sier han.
Også Bratlies kanskje største sak rullet både før og etter ham. Rundt årtusenskiftet stod kampen om hvor nybygget skulle stå, det som skulle gjøre plass til alle på Majorstuen og virkelig få gamle Østlandets musikkonservatorium inn i folden.
Og det gikk fremover, selv med noen humper i veien. Musikkhøgskolen klamret seg til ideen om å få bygge på den NRK-eide tomten lenger opp mot Marienlyst, men NRK selv ønsket å bruke den til boligutvikling. Da byrådet i 1999 gikk inn og støttet NRK, krevde det statlig inngripen på NMHs vegne. En offisiell innsigelse fra Statsbygg ble lagt frem, godkjent av det daværende administrasjonsdepartementet. Innsigelsen ville ikke bli trukket før Musikkhøgskolen hadde fått sin nybyggløsning.